Turkietblogg

Turkietblogg

Misslyckat vändningsförsök

Publicerad 2016-01-26 08:24:11 i Hemma i Sverige,

Igår åkte vi till Blekingesjukhuset i Karlskrona för vårt inplanerade vändningsförsök.
Vi blev väl omhändertagna med en gång av en underbar barnmorska och det första vi gjorde var ett ultraljud. Vår lilla vilding ligger som en fällkniv, skulle man kunna säga. Vi har huvudet mellan mina revben, ryggraden längs ena sidan, rumpan fast i bäckenet och benen utåt på andra sidan. Under tiden roterade bebis så jag hade ryggraden längs andra sidan. Om ni förstod min förklaring så är det alltså rumpan som sitter fast men resten av kroppen roterar och byter fortfarande ställning. 

Vi fick sedan byta rum där de kopplade upp oss på CTG för att lyssna på hjärtljuden. Allt helt normalt. Jag fick en kanyl i armvecket.

Sedan var det dags för ytterligare ett ultraljud med två barnläkare. De skulle konstatera så allt såg fint ut. Fostervattnet, formen på livmodern och vart moderkakan var fäst. De mätte bebisen och allt var helt som det skulle. Det fanns inga hinder för ett vändningsförsök så jag fick bricanyl i kanylen. Det tog inte många sekunder innan hjärtklappningen och darrningarna satte igång. Hjärtklappningen var inte läskig men darrningarna var. Herregud, jag var som ett asplöv. De två barnläkarna tog sedan varsin sida om mig och försökte lyfta rumpan ur bäckenet för att göra ett vändningsförsök. Det gjorde inte ont. Det var mest obehagligt. 

De försökte i två minuter och bebis flyttade sig 1 mm. Det var ingen mening att försöka mer. Bebis sitter där den sitter. 

Vi fick byta rum igen för att återigen kopplas upp på CTG för att kolla så barnet inte tagit skada. Allt helt normalt och barnläkarna och barnmorskan övervägde en stund. De beslutade att inte ge mig ett nytt vändningsförsök pga läget. Det blev ett planerat kejsarsnitt inbokat. 

För mig och Burak kändes detta först trist, att gå miste om en naturlig förlossning. Men vi är världens bästa team tillsammans och har valt att tänka mycket positivt över detta då det är utom vår kontroll, livets och kroppens gång. Det ger oss ingenting att bli ledsna eller besvikna över detta. Vårt efterlängtade barn kommer ju till oss ändå. Bara på ett annat vis :) 

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2016-01-26 09:28:13

Precis innan jul fick jag en liten syster via planerat kejsarsnitt, på grund av att hon inte vände på sig. De försökte några gånger, men det var hopplöst. Men samma morgon som de kom in så hade hon vänt på sig till sist, bara några timmar innan! Min styvmor valde att genomföra kejsarsnittet ändå och är glad för det, då hon inte fått några besvär alls, men chansen för en naturlig kan finnas ändå :) jag håller tummarna för att det går bra, oavsett hur det än blir för er :)

Svar: Vi håller tummarna enda fram till det planerade snittet att bebis vänder på sig. Då vänder vi och åker hem har vi bestämt :)
Rebecka

Postat av: Kristina

Publicerad 2016-01-26 10:42:42

Åh, vad synd att det inte gick men bra att ni är så positiva! När blir det dags då 😍😍 ibland får man tänka att det är ödet. Att det kanske gått fel under en vanlig förlossning och det är därför det blir ett KS istället. Att allt händer av en anledning :) man vet ju aldrig, livet är en gåta ❤️ Kram kram

Svar: När det är dags får bli en hemlighet 😜 Ja, vi försöker tänka i de banorna. Däremot gör de ett ultraljud innan snittet och har barnet då lyckats vända sig, då kör vi hem igen ❤️
Rebecka

Postat av: Isabelle

Publicerad 2016-01-26 11:01:24

Hej. Jag vet hur du känner dej, har gjort 2 snitt, ett urakut och ett planerat. Fanns inte på kartan att göra snitt men eftersom första blev urakut och dom konstaterade att ett planerat va det bästa denna gång så blev det det.
Ut har vi ju fått det finaste skatterna och att få vara vaken och höra när bebis kommer andra gången vart guld värt 😍
Det kommer att gå bra! Lycka till :)

Svar: Tack snälla!
Rebecka

Postat av: nisti

Publicerad 2016-01-26 18:37:52

ska ni salta bebisen??

Svar: Nej det kommer vi inte göra
Rebecka

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-01-26 19:44:48

Vad salta bebisen?

Svar: Man gör det i Turkiet med bebisar. Det ska tydligen hjälpa mot svett i framtiden
Rebecka

Postat av: nisti

Publicerad 2016-01-28 15:21:24

ska ni omskära bebisen?

Svar: Det vet vi inte ännu :)
Rebecka

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka Yücel

Turkietblogg. En blogg om min och min mans liv i Sverige efter livet i Turkiet. Renovering av huset och väntan på en liten i magen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela