Turkietblogg

Turkietblogg

Kyckling schnitzel

Publicerad 2016-01-28 19:45:40 i Recept & livsstil,

Vår middag blev kycklingschnitzel med potatiskroketter och bearnaisesås.

Schnitzel är faktiskt väldigt enkelt att göra och något man gör alldeles för lite.

4 pers.

2 kycklingfiléer 
Mjöl
3 ägg
Ströbröd

Skär filéerna rätt igenom så det blir tunna fina schnitzlar. Banka sedan tills du tycker de är tunna nog. Häll upp mjöl på en tallrik, 3 uppvispade ägg i en annan och ströbröd i en tredje. Salta och peppra kycklingen på båda sidor, vänd i mjölet och så vidare till äggen och tillsist i ströbrödet. Lägg i varm panna med olivolja. De kräver inte mycket på varje sida för att vara genomstekta. Jag låter paneringen avgöra när de är klara :) Kycklingen blir otroligt mör på det här viset. 


Kommentarer

Postat av: Rebecca

Publicerad 2016-01-29 07:42:22

Visst är det gott och något man gör för sällan! Ett tips är att krossa cornflakes och blanda med ströbrödet. Då blir det en krispigare yta.
Önskar dig en fin dag ☺

Svar: Tack för tipset! Gott med krispig yta!
Rebecka

Postat av: Maria

Publicerad 2016-01-30 01:39:07

Nåt som är ännu godare är Piccata. Jag gör det på kycklingfilé. Om du inte vet vad det är så är det en ostpanerad, eg kalvfile tror jag, eller fläskfilé. Ja folk gör nog lite olika. Den ska i alla fall serveras med ris och tomatsås. Du får googla :-)

Svar: Vad är det för ost du använder? Jag är tyvärr ingen ostälskare men jag vet att det är många som panerar med ost också :) Tack för tipset!
Rebecka

Postat av: Maria

Publicerad 2016-02-01 02:11:57

Vilken ost man använder är nog en smaksak. Tycker prästost är god och smakrik i mat.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka Yücel

Turkietblogg. En blogg om min och min mans liv i Sverige efter livet i Turkiet. Renovering av huset och väntan på en liten i magen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela