Turkietblogg

Turkietblogg

Ett besök på förlossningen och BB

Publicerad 2016-01-13 09:34:34 i Hemma i Sverige,

Igår kväll var jag och Burak på ett besök  i Karlskrona. 
Vi valde att föda i Karlskrona istället för Kristianstad trots att det är halva vägen till Kristianstad. Jag har frågat runt lite och många rekommenderar Blekingesjukhuset framför Skånes. Och vi kan ju inte säga annat än att vi fick ett mycket gott intryck och jag tycker det är fantastiskt att man får denna möjligheten att åka dit innan. De visar oss runt men har ju även lite information om smärtlindring. Visst känns vissa medel rätt brutala men det är väl bara att ställa in sig på det mest smärtsamma man någonsin kommer vara med om. Jag börjar bli mer och mer inställd på en ryggmärgsbedövning. Jag vill inte komma in där och tro att jag är en superwoman som klarar mig endast på lustgas, om det inte är så att jag faktiskt gör det. Rädslan för nålar och sjukhusmiljö är nog inget jag kommer tänka på just i den stunden. 

Hur som helst. Det var en mycket intressant föreläsning och nyttigt för oss båda. Mycket har man ju sett och hört innan från när man gick i skolan osv. När Burak gick i skolan i Turkiet fick de aldrig någon utbildning i hur kvinnan fungerar och ser ut där nere eller vad som händer vid en förlossning. Så med andra ord är det fascinerande över hur det fungerar :) 
sydostran.se

Kommentarer

Postat av: Kristina

Publicerad 2016-01-13 16:37:02

Men du är en superwoman! Vi kvinnor är byggda för detta, kroppen visar sig vägen helt och hållet! Tar du ryggmärgs bedövning vet du inte när du ska krysta, utan får titta på monitorn, utan bedövning visar kroppen till 110% när de är dags, de går inte att missa! Jag läste en tidning ang bedövning när jag skulle på UL i vecka 32 och de var fler som valde att föda utan bedövning andra förlossningen :) måste finnas en anledning till det ;) gör som du själv känner är bäst men du klarar det! Jag tog "bara" lustgas och det gick och det är det mest fantastiska jag varit med om. Plus att jag definitiv kommer skaffa fler barn om jag får chansen, inshallah ! Kram på dig

Svar: Men superwoman känner man sig säkert inte där och då 😂 det är det jag velar lite med ang ryggmärgsbedövningen, om man vet när man ska krysta eller inte.. Jag börjar bli så nervös så det är mycket tankar hit och dit. Börjar bli nervös inför smärtan. Men men den dagen den sorgen. Man kan ju aldrig veta i förväg :) Tur det kanske. Kram
Rebecka

Postat av: lina

Publicerad 2016-01-13 18:51:04

Hej! jag födde min son på bb i Göteborg för 2 dagar sen. och hade också från början inställning på att föda med bara lustgas. men väll där pågrund av smärtan o trötthet så tog jag ryggmärgsbedövningen när jag va 7 cm öppen. o jag tycker Verkligen Inte att det stämmer att man inte känner när man ska krysta. Jag kände det väldigt bra. Bedövningen tar bara bort smärtan man får i ryggen men inte trycket neråt. då tycker jag det blev värre tillslut att andas in massa lustgas, speciellt om man är som mig och inte dricker alkohol och van vid sånt. för man blir helt yr, snurrig och borta av att andas in massa lustgas! lycka till för dig, förlossningen är det finaste man kan göra. kram

Svar: Det tycker jag känns läskigt med lustgasen. Den här känslan av berusning :/ Vill hellre vara helt klar i huvudet. Tack! Kram
Rebecka

Postat av: Anna

Publicerad 2016-01-13 20:12:39

Jag var livrädd för epiduralen när vi väntade Tyra. Och jag sa till Johan att om jag vill ha edan, då har jag ont! När jag sa åt honom att ringa på barnmorskan och få dit en narkosläkare till edan blev han helt vit i ansiktet. Då kände han att nu jäklar har hon ont!
Jag kände alla krystvärkar med edan. Med edan kunde jag koppla av på ett bättre sätt. Jag fick i min en macka och dricka. Jag kunde se Johan i ögonen och prata med honom. Jag kunde öppnas på ett enklare sätt istället för att behöva andas igenom värkarna under öppningsskedet. Jag studsade på en boll, satt på huk, gick med gåstol.
Till en början hade jag bara lustgasen och DÅ kunde jag inte känna när de "små" värkarna kom utan jag fick se på monitorn hela tiden för att inta ta masken till ansiktet för sent.
Jag kände inte heller av någon smärta alls från när de la edan. Jag minns bara att dom sa att nu sticker det lite (för lokalbedövningen) och sen när den verkat så stack han in själva nålen som ska in i märgen, dåååå kittlades det längs hela ryggraden, uppåt och hela vägen upp i huvudet. Det var en riktigt mysig känsla.

Berätta för din barnmorska vilka smärtlindringsalternativ du är öppen för. Och din eventuella rädsla för edan.

Och trots att jag tog edan så kändes det som jag "sketet ut en soffe" (Babben Larsson)

Svar: Alla reagerar klart olika på olika medel som används vid förlossning. Tur jag ska träffa min barnmorska snart så ska jag ta upp smärtlindringen. Tack för att du delade med dig av din erfarenhet :)
Rebecka

Postat av: Ellinor

Publicerad 2016-01-13 20:59:07

Jag väljer att ignorera allt negativt med ryggbedövning! Det är ju inte så att man inte känner någonting! Du kommer allt att känna värkarna och när det är dags att trycka på, men du slipper de värsta smärttopparna. Jag är fullkomligt livrädd för smärtan och vill ha all smärtlindring jag kan få!
Jag köper heller inte att alla kvinnor är skapta till att föda barn (utan smärtlindring) och att allt självklart kommer att gå bra, vem kan lova det?!
Man ska givetvis inte läsa en massa skräckhistorier, men det kan ändå vara bra att vara medveten om vad som kan hända så att man slipper känna sig okvinnlig och misslyckad om förlossningen inte blir en rosenröd upplevelse...
Jag vet också kvinnor som varit helt inställda på att föda utan bedövning, men som under förlossningen har fått inse att det inte går, de står inte ut, ska man då behöva se det som ett misslyckande?! Andra har valt bort bedövning för att det inte ska bli ett utdraget förlopp och efter den upplevelsen bestämt sig för att aldrig mer föda barn på annat sätt än kejsarsnitt.. En traumatisk upplevelse med andra ord.
Tycker inte alls att det är fel att välja smärtlindring, är man rädd och har överjävligt ont kommer det ändå att bli ett utdraget förlopp som kan skada både mamma och barn mer än nödvändigt... Gör det som känns bäst just för dig! Ut kommer bebis på ett eller annat sätt ändå 😊

Svar: Tack för din åsikt! Man blir lugnare av att läsa alla olika åsikter. Kram
Rebecka

Postat av: Maria

Publicerad 2016-01-13 23:18:22

Och här är en som fick ryggmärgsbedövning och är asnöjd med det. Fast ja, det tog bort krystreflexen för mig men de på förlossningen var toppen och sa åt mig när jag skulle krysta. Och ut kom han och fort gick det (med lite hjälp). Bedövningen besparade mig såååååå mycket smärta men den fungerade också ovanligt bra på mig sa de (blev typ förlamad i ena benet också men men, det gick över) men alla får ju inte samma resultat. Jag var också rädd för nålen men jag såg den aldrig. Mamma som såg den såg lite blek ut dock, haha. Oavsett hur du gör kommer du klara det galant!

Svar: Ja alla reagerar ju olika på de olika metoderna. Det är just därför jag känner för ryggmärgsbedövningen, för att spara på energi om det nu blir ett väldigt utdraget förlopp. Man kan ju inte veta och planera men vissa smärtlindring har jag redan uteslutet så nu läser jag på om de som jag är öppen för :) tack! Kram
Rebecka

Postat av: Lisa

Publicerad 2016-01-14 10:45:27

Tycker du har helt rätt inställning ! Var beredd på allt och öppen för smärtlindring. Allas förlossningar är olika. Min tog som sagt bara två och en halv timme och jag hann aldrig uppleva att värkarna ökade i smärta för värkarna var redan åt helvete ifrån första värken och dom kom utan några pauser som helst så jag som hade vägrat epidural skrek efter epidural.. Man ska aldrig säga aldrig! Sen hanns inte epiduralen med men det är en annan femma. Fick klara mig på lustgas. De flesta brukar trycka krystningarna är det värsta men för mig var värkarna värst. Pågrund av att dom gjorde så ont var det bara skönt att krysta och veta att det var nära slutet. Konstigt det där att trots det är en nära-döden smärta så vill man uppleva det igen. Det säger väll allt. Lycka till, det kommer gå så bra!

Svar: Tack så mycket! Kram
Rebecka

Postat av: Ellinor

Publicerad 2016-01-14 12:24:43

Jag kom på en grej till! CSE, kombinerad epidural- och spinalbedövning som är en ganska ny metod och bara finns på en del förlossningskliniker tycker jag låter himla bra. Då drar man fördelar av båda metoderna, man blir snabbare smärtlindrad och bedövningen går att fylla på under tidens gång, nackdelen är väl som sagt att den inte finns överallt :-) Detta är iallafall något jag kommer kolla upp.

Svar: Hmm osäker på om jag hörde om Karlskrona hade detta... Inget som känns igen. Men det låter som en bra metod
Rebecka

Postat av: Kristina

Publicerad 2016-01-14 17:08:05

Fast jag står kvar vid att alla kvinnor är superwomens och ALLA klarar att föda barn. Sen självklart kan det vara svårare för andra då alla har olika förlossningar. Man ska absolut välja det man vill, men det fanns också en tid då det inte fanns bedövning så jo, alla klarar det. Ett litet svar till en av dina kommentarer :) självklart ska man göra det som känns bäst för sig själv :) det finns en kylande salva som man kan be om så också ska "bedöva" lite, tror jag fick det, bad om det i mitt förlossningsbrev. Sedan tryckte min barnmorska med varma handdukar för att motverka att jag skulle spricka. Har man en bra barnmorska och bra samarbete och känner förtroende för hen så gör det mycket. jag trivdes verkligen med min! Kramis

Svar: Vad kvinnans kropp får utstå under en graviditet och förlossning gör verkligen oss alla till superwomans bara det :) Buraks mamma födde sina två första barn i hemmet. Mecnuns några syskon har säkert också fötts i hemmet :) Där fanns det minsann ingen bedövning, som du säger. Man hoppas verkligen slippa gå sönder där nere men barnmorskorna nu för tiden verkar ha mycket bra metoder för att man inte ska. Det kändes så i alla fall när man var på den föreläsningen :)
Rebecka

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka Yücel

Turkietblogg. En blogg om min och min mans liv i Sverige efter livet i Turkiet. Renovering av huset och väntan på en liten i magen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela