Turkietblogg

Turkietblogg

"Är det inte dags för er snart?"

Publicerad 2016-01-22 09:11:18 i Hemma i Sverige,

Att bli gravid var för oss en självklarhet.
Man hade liksom inte i tanken att det kunde vara svårt eller ens fungera på rätt sätt. Man tänkte att det skulle vara så enkelt. När vi sa till varandra att nu kör vi! Nu är det dags! så visste vi inte vad som väntade oss. Efter vårt första försök fick jag mens och jag tänkte inte ens på ett graviditetstest då. Det var första gången tanken slog mig att det kanske inte kommer fungera för oss eller ta lång tid. Jag blev ledsen när jag fick mens. Jag trodde att jag var gravid för jag kände mig allmänt konstig. När mensen var över tog vi nya tag, utan att räkna dagar hit och dit. Och så uteblev mensen och vi tog ett graviditetstest. Plus! Vi har lyckats! Eftersom mensen kom strax efter vi försökt första rundan så tänkte jag jättemycket på missfall. Jag var så rädd att få det. Vid minsta lilla överpresentation trodde jag att det skulle komma. Varenda gång jag kissade vågade jag knappt titta på pappret. 

Vi skrev in oss på BVC, fick förklarat för oss vilken vecka vi kunde tänkas vara i. Sedan var det den långa väntan fram till ultraljudet. Det häftigaste jag varit med om. Och inte nog med det. Vi blev flyttade tre veckor. Efter uträkning så var jag gravid redan när jag fick mensen!! Något jag hade på känn innerst inne eftersom jag mådde som jag mådde men Burak trodde att jag bara överdrev.

Nu i efterhand så tänker man mycket på vilken tur vi hade fast vi trodde vi inte lyckats. Det får en att få mer förståelse för de par som har det svårt att bli gravida, om de ens blir det. Man ska inte ta för givet att det är så enkelt. Jag tänker mycket på att aldrig mera uttrycka mig med det rätt vanliga uttrycket "är det inte dags för er snart?". Vem vet. De kanske försöker just nu, de kanske har försökt länge, de kanske har åkt in och ut från sjukhuset senaste veckan du just frågat.. Råkar jag av misstag uttrycka mig så, kommer jag på mig själv snabbt och blir arg på mig själv. Uttrycket har uppkommit i situationer när jag träffat på någon bekant som gratulerat och samtalet till slut blivit stelt och man inte vet riktigt vad man ska säga. Jag skäms så för mig själv efteråt. 

Det är ett sorgligt uttryck som inte borde användas egentligen. Tänk er för. Tänk er för vad ni säger till andra. Jag har själv gjort misstaget så många gånger. 


Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-01-22 11:01:19

Man ska lära sig att tänka till lite innan orden ploppar ut helt enkelt.

Svar: Exakt.
Rebecka

Postat av: Kristina

Publicerad 2016-01-22 13:17:14

Verkligen så sant! Jag frågade ju er bara rakt ut och min mamma sa till mig sen att typ "hur vågar du" tänk om..osv..så jag försöker knipa käften nu ❤️

Svar: Ja men det har hänt mig med SÅ många gånger att jag bara frågat någon rakt ut! Men jag försöker tänka mig för nu verkligen. Man vet ju aldrig! ❤️
Rebecka

Postat av: Ellinor

Publicerad 2016-01-22 20:51:42

Jag har gjort precis samma tabbe innan jag ens var i närheten av att tänka på barn själv. De flesta har ju ändå barn och man har tagit för givet att det varit enkelt att få dem...

Jag slutade med p-piller (som jag ätit nästan hela tiden i 15 år) i december 2014, hade ingen koll alls på när jag hade ägglossning och vi tänkte att blir det så blir det. När fem månader gått utan att jag var gravid provade vi Natural cycles och efter två månader med appen hade den prickat in ägglossningen och jag blev gravid! sju månader efter att jag slutat med piller. Snabbt jobbat det också förstår jag ju efter att ha hört att så många har problem. Vi stressade heller inte utan tog det som det kom, men kan verkligen förstå besvikelsen när mensen kommer och man så gärna vill. Det gör det ju heller inte lättare att bli gravid.
Jag kände mig bara besviken när min senaste mens kom då jag hade så mycket tilltro till appen, men som inte riktigt på så kort tid hunnit lära känna min kropp. Har man inte koll på ägglossning och vill bli gravid är Natural cycles verkligen att rekommendera! Vågar dock inte rekommendera det som preventivmedel eftersom jag inte provat 😊

Postat av: Maria

Publicerad 2016-01-26 00:12:35

Så sant! Vi försökte, om än kanske inte 100 100% helhjärtat men ändå, i ett helt år innan vi blev gravida... Så nej det e inte alltid så lätt. Jag fick nog den komnentaren ett ex antal gånger under det året och ju längre tiden gick ju ledsnare blev man när man fick höra den. Men vi hade tur att det gick till slut...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka Yücel

Turkietblogg. En blogg om min och min mans liv i Sverige efter livet i Turkiet. Renovering av huset och väntan på en liten i magen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela