Turkietblogg

Turkietblogg

Spara räkningar

Publicerad 2016-02-06 11:05:03 i Hemma i Sverige,

När Burak ändå jobbar började jag förbereda ett kuvert med kallelsen till förlossningen. Vi fick två dygns fri parkering vilket är otroligt bra, tycker jag. Jag lade ner dessa med i kuvertet och ska sedan påbörja en lista med frågor till personalen under kejsarsnittet. De dyker liksom upp under tidens gång här. Skriver jag inte upp det så är det totalt glömt när jag sitter där.

När jag ändå höll på med pappersstöket så hålade jag räkningarna och satte i pärm. Vi har de flesta räkningar på autogiro men vissa av företagen har inte det ännu. De kör fortfarande pappersvägen. Min pärm börjar bli knökad och jag bläddrade tillbaka till första räkning och den är från 2011. Jag har inte vågat slänga för jag vet inte hur länge man måste spara räkningar nu för tiden. Vet någon av er det? Pappa säger 10 år men det tycker jag känns konstigt i dagens samhälle. 



Kommentarer

Postat av: Rodge

Publicerad 2016-02-06 16:30:30

Vi slänger våra varje år👍 Nytt år, ny pärm

Svar: Ja det känns som att man skulle kunna göra det
Rebecka

Postat av: Olli

Publicerad 2016-02-06 18:10:34

Företag ska spara kvitton och fakuror i 7 år. Förr var det att de skulle spara i 10 år.
Privatpersoner. Slänger man efter något år. Fakturor iaf. Vad ska du ha det till??
Inte kvitton. Där det finns garanti på. Dom spara man ju.
//ekonomen

Svar: Ja men precis. Som jag tänker fast inte vågat slänga :D tack ekonomen!
Rebecka

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-02-06 21:19:44

Gör en pärm m vardagsräkningar o ha en för varje år. Då får du ordning på alla pappersräkningar o kan lägga en undan en pärm år för år. O ändå lätt hitta de igen vid behov.
Skriv ett index efter varje företag ni får räkningar på papper från o sortera de så. Gör en annan pärm m personliga papper o sånt som inte är uppdelat per år tex sånt som rör huset osv..

Svar: Ja det måste jag också göra
Rebecka

Postat av: Ellinor

Publicerad 2016-02-07 01:30:51

Jag häftar ihop mina månad för månad och sparar i nedersta kökslådan. Rensar när det börjar bli fullt, blir oftast en gång på sommaren när jag ändå eldar skräp 😊 vill ju inte slänga sånt i pappersåtervinningen precis. Sparar dem mest för egen del, ibland kan man behöva gå tillbaka och kolla saker

Svar: Smart!
Rebecka

Postat av: frida

Publicerad 2016-02-07 10:57:05

Räkningar sparar jag sällan mer än 1-2 år. Sedan slängs det :) Är de betalade osv så behövs de egentligen inte längre.

Räkningar på byggsaker och så kanske är bra att spara om något strular men annat slängs sen :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka Yücel

Turkietblogg. En blogg om min och min mans liv i Sverige efter livet i Turkiet. Renovering av huset och väntan på en liten i magen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela