Turkietblogg

Turkietblogg

Porslin

Publicerad 2016-02-10 09:53:28 i Hemma i Sverige,

Jag har inte så bra öga för inredning.
Jag har en vision och när jag gör den verklig blir den inte som jag tänkt ändå. Jag älskar den orientaliska stilen med rökelser, ljuslyktor, starka färger, marrakech mönster.. En otroligt dyr inredning dessvärre. Jag sitter på Tradera dagligen för att eventuellt hitta något. Varje gång vi är i Turkiet har jag något med mig hem. Löpare, lampor, bestick.. Lite i taget liksom. Sedan vågar man inte ta allt med sig från Turkiet då man är rädd att det ska gå sönder i resväskan. Den lampan vi tog hem sist. Jesus. Den bäddade vi in i alla strumpor vi köpte haha! Att den överlevde färden är ett under för mig.
Den här orientaliska stilen som jag sakta men säkert försöker få fram här hemma blandas med det gamla. 

Jag har alltid kräkts på allt porslin som står hemma hos folk och som inte används. Varför ha porslin om det ska stå i ett vitrinskåp bara. Därför tog jag hand om mormors gamla porslin när vi flyttade in i detta huset. Det hade väl använts tre ggr. 
Nu har dock även jag börjat sukta efter ett finare porslin. Jag är strängt förbjuden att köpa det av Burak om det bara ska stå i vitrinskåpet. Jag förstår vad han menar haha.
Men detta är så vackert och jag skulle använda det till vardags också. 
Dock är det dyrt så jag vet inte hur det blir med den saken men man kanske skulle börja samla. Lite i taget. Det verkar vara något som inte utgår i sortimentet. 
Från indiskan.
Tallriken kostar 99:- styck
Assietten kostar 59:- styck
Skålen kostar 59:- styck

Jag skulle ju vilja ha tillräckligt för att det skulle täcka vardagen och också till bjudningar då man gärna vill att det ska se fint ut med samma av allt. Istället för att blanda porslin som man får göra nu vid kalas osv. Då är vi och nosar på 3000:-. En önskedröm i alla fall :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka Yücel

Turkietblogg. En blogg om min och min mans liv i Sverige efter livet i Turkiet. Renovering av huset och väntan på en liten i magen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela