Turkietblogg

Turkietblogg

Att bli religiös

Publicerad 2016-02-07 09:53:25 i Ni frågar, jag svarar,

Den ständiga frågan.
Vill inte Burak att du ska bli muslim?

Jag har fått frågan ett hundratal gånger och lär få fortsätta förklara för ytterligare hundra man. 

Muslim, jude, kristen osv är inte något man bara blir. Man måste ju tro på det och känna det i sig. Burak var född muslim, som jag var född kristen. Burak blev inte religiös på riktigt förrän 2013, skulle jag säga. När vi träffades var han inte religiös, inte under vårt första år. Men så en dag ville han bli det och han kände det inom sig. Han har alltid trott på Gud men aldrig på det sättet han gör nu. Nu ser han allt med andra ögon. 

Förut hade han sitt liv i Turkiet och med den rutinen. Allt bara flöt på och han hade fantastiska år i Alanya med sin bästa vän. De levde de typiska tonårs åren. Precis som en annan fast jag var i Sverige, ovetandes om att jag skulle träffa min solbrända själsfrände en solig dag på en tropisk strand.

När Burak blev religiös började han uppskatta livet mer, han började se det med andra ögon. Han kände så klart ett ansvar över mig. Han hade träffat mig, han visste så väl som jag att vi en dag skulle gifta oss och skaffa barn. Han började känna att livet hade tagit en annan vändning och att det var så här livet skulle vara. Jag har frågat honom en gång vad som hände med honom, vad blev skillnaden. 
Då sa han;
"Förut i min vardag tänkte jag inte på att uppskatta det jag såg eller gjorde. Veckorna och åren bara gick. Jag var lycklig men jag kände ändå inte den lyckan. Nu när jag slår upp ögonen uppskattar jag att vi är friska. När jag går utanför dörren uppskattar jag solens strålar eller regnets droppar. Världen behöver båda. Varför ska jag klaga när det regnar? Tänk så hade det inte gjort det. Då tittar jag upp och tackar Allah." 

För Burak att bli religiös var den känslan av den speciella lyckan han sökt förut. Han är mer tacksam över livet. När han tar fram sin bönematta ber han till den guden som han känner han har allt att tacka för. Det är en avslappning för honom att ha de där stunderna under dagen som han tar fram mattan.

Burak är muslim, vill inte han att du ska bli det då?
Jag har försökt. Jag har försökt sätta mig in i det för att förstå mer för att stötta min make. Precis som andra partners stöttar varandra genom att tex. gå på sin mans basketmatch. Det finns ingen skillnad. Jag har berättat för Burak många gånger att jag har läst på och försökt förstå. Däremot hittar jag inte det just jag söker. Jag hittar inte den lyckan som Burak gjorde. Ibland blir jag frustrerad för jag vill förstå bättre men då säger alltid Burak.
" Du måste känna det i dig. Även om jag hade velat att du skulle bli muslim så kan du ju inte bli något om du inte själv känner det inom dig." 
Det är så rätt! Han har så rätt!

Jag känner många där mannen insisterar på att flickvännen måste bli muslim, eller tvärtom, innan de gifter sig osv. Men då har de inte förstått. Då vet de inte innebörden. Det är lätt att säga jag är muslim, jag är kristen.. För Burak säger man inte bara så.

Jag äter inte gris, jag dricker inte alkohol, jag använder ingen tobak. 
Är jag då muslim? Ja, tydligen för andra. Jag har valt det. Jag har valt för att jag har känt att det är rätt för mig. Ändå måste jag förklara mig. Alltid. 

Det var mycket fördomar kring vårt förhållande i början just för att Burak har en muslimsk tro. Efter att de lärt känna Burak har de ju förstått vilken bra människa han är. Får verkligen en muslim gifta sig i kyrkan? Det gjorde vi. Det gjorde vi för att vi ville. Burak är en troende muslim och då måste han vara öppen för andra religioner. Han kan inte gå runt och göra skillnad på folk för att de har annan tro. Det, om något, går ju emot hans tro. 

Jag kan skriva i all oändlighet om detta ämnet. Någonstans måste jag alltid sluta. 

Kommentarer

Postat av: Fairyland surprises

Publicerad 2016-02-07 10:26:36

Tack för bra inlägg!

Postat av: Rebecka

Publicerad 2016-02-07 12:18:53

Jättebra skrivet! Bra att du inte gör något du inte tror på eller känner är rätt. Om du bett Burak att bli kristen, vad hade hänt då? Min turkiske man är ateist, likaså jag. Hade han varit troende och bett mig bli muslim hade vårt förhållande kanske aldrig ens börjat och Milas hade inte fötts :)

Postat av: Rebecka

Publicerad 2016-02-07 12:19:08

Jättebra skrivet! Bra att du inte gör något du inte tror på eller känner är rätt. Om du bett Burak att bli kristen, vad hade hänt då? Min turkiske man är ateist, likaså jag. Hade han varit troende och bett mig bli muslim hade vårt förhållande kanske aldrig ens börjat och Milas hade inte fötts :)

Svar: Jag är med ateist men född kristen. Jag är både döpt och konfirmerad. Att sedan vara religiös, aktiv i någon slags tro är ju en helt annan sak. Det är det jag menar. Och det hade ju kunnat vara tvärtom men Burak hade ju aldrig kunnat bli något som han inte känner att han har inom sig. Hade Burak tvingat på mig att bli muslim, då hade ju heller aldrig vårt förhållande varit där det är idag :)
Rebecka

Postat av: nisti

Publicerad 2016-02-07 19:33:12

Ber han seriöst 5 ggr om dagen? du kommer tröttna om några år. varje gång ni ska ut och göra nått - oj måste be. också =P

Svar: Eftersom han jobbar kan han inte be på de "bestämda" tiderna så han får ta igen efter jobb osv. Och det står inte skrivet i sten att han måste be då och då, utan han tar det när han kan.
Rebecka

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-02-08 09:53:04

Hej! Jag undrar bara då jag vet att ni har djur hemma och mina svärföräldrar är oroliga att komma hit till Sverige då de vet inte vart de ska be eftersom att vi har djur hemma är det "smutsigt" och då går det tydligen inte att be.. Hon säger att man inte får be när det finns hundar inomhus. Vad säger burak om det?

Svar: Den där diskussionen har aldrig förekommit här. Skulle det inte gå för att det är smutsigt? Och folk ber vid vägkanterna.. Känns inte speciellt hygieniskt där heller. Folk ber bland ruinerna i andra länder. Det finns ju otroligt många ohygieniska ställen som folk ber på. Att det skulle bli ett problem känns mer som deras egna problem. Vad religionen säger om själva omgivningen vid bön kan jag tyvärr inte svara på. Men att det blir på ett annat vis under andra omständigheter borde de ju räkna med och även deras religion :)
Rebecka

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-02-08 21:23:35

Det handlar inte om hygien.. Utan om vad religionen/kulturen säger om djur hemma. När muslimer tvättar sig innan bönen handlar det inte heller om hygienen. Fråga burak eller hans mamma :) lycka till med bebben!

Svar: Fast det gör det ju ändå när de tvättar sig så 5 ggr om dagen. Jag frågade Burak om hundar i hemmet och han sa att det är lite olika vad olika grupper inom islam gör. Burak och hans familj ser inte djuren som något dåligt för de har ju Allah skapat med. Däremot deras grannar i Adana rör inte hundar överhuvudtaget men de tillhör heller inte samma grupp inom islam som Buraks familj gör. Tack.
Rebecka

Postat av: nisti

Publicerad 2016-02-08 23:13:48

Louise i Turkiet-bloggaren är ju muslim, finns en artikel i en turkisk tidning på nätet om henne och hennes konvertation. Vet ej om hon ber osv. Men i artikeln står det att hon blivit muslim för det kändes rätt och för att hon själv ville det.

Har aldrig hört om att husdjur skulle vara ett problem för bön. Är nog olika beroende på inriktning inom islam.

Finns det moské i närheten? Fredagsbönen beds gärna i moské om det finns tillgängligt.

Svar: Om Louise vet jag ingenting om.

Vi har en moské närmst 40 min från där vi bor idag. Det är sällan den besöks pga jobbet men när vi bodde i Turkiet var han i moskén varje fredag.
Rebecka

Postat av: nisti

Publicerad 2016-02-08 23:25:45

Hittade länken om när Louise i Turkiet konverterade.

https://www.cihan.com.tr/tr/isvecli-louise-birgitta-axelberg-musluman-olmak-pCHODY2MDY3.htm?site_preference=mobile

Postat av: Anna

Publicerad 2016-02-10 21:23:53

Vilken religion kommer erat barn få? Jag menar religionen följer fadern, kommer ditt barn om det blir en flicka bara slöja? Endast få gifta sig med muslim?

Svar: Vårt barn kommer inte födas in i någon religion utan den får själv avgöra under livets gång :)
Rebecka Yücel

Postat av: Maria

Publicerad 2016-02-14 20:55:36

Hej Rebecca! Hoppas att allt är bra med dig :) Tror du att det finns en gud? Vad är religion för dig (t.ex. ser du det som obligatoriska sysslor)? Hur viktig är sanningen för dig? Gav du kristendomen en chans överhuvudtaget under din uppväxt (hur högt prioriterat var den)? Skulle du beskriva din familj som du växte upp i som praktiserande kristna eller mer sekulariserade kristna?

Svar: Jag tror inte att det finns en Gud. Religion för mig är att man vet vad sin bok säger och anammar de riktlinjer för livet som står. Sanningen är inte viktig för mig. För vad är sanningen egentligen? Jag respekterar allas religioner. Jag gav aldrig kristendomen en chans. När vi började läsa om religionerna i skolan blev jag mer tveksam än jag redan var på att det låg någon sanning i någon av dem. Min familj är alla födda kristna, döpta och konfirmerade men ingen av oss tror på Gud. Religion har aldrig varit något i vardagen. Döpt och konfirmerad var ju något man bara skulle göra då.
Rebecka Yücel

Postat av: Maria

Publicerad 2016-02-18 18:11:51

Hej igen! Jag tolkade detta:
''Däremot hittar jag inte det just jag söker. Jag hittar inte den lyckan som Burak gjorde. Ibland blir jag frustrerad för jag vill förstå bättre''
som om sanningen ändå är tillräckligt viktig för dig för att bli frustrerad.

Anledningen till att jag kontaktar dig igen är att jag själv har varit i den fasen som du är. Jag har precis som dig tvekat på Guds existens då jag kände mig väldigt långt ifrån Gud. Skolan precis som du beskrev det hjälpte inte alls tvärtom de fick en att ge upp hoppet helt. Jag är också uppvuxen i en kristen familj som kommer från Turkiet dock hade de inte heller någon aning om vad det innebär att vara kristen.

Därför vill jag vädja dig om att inte ge upp och att söka efter sanningen med hela ditt hjärta. Det här kanske kommer vara den viktigaste frågan du kommer ha ställt under ditt liv. Sluta inte att ställa frågor och fortsätt vara kritisk.

Nedan finns länkar på väldigt starka argument för guds existens två kortare som är ca 5 min långa och den sista som är ca 1h. Alla tre är väldigt upplysande den sista är en favorit, det är värt att ge det en chans tro mig. Dessa kommer visa dig att det behövs mer tro att vara en ateist än vad det behövs att tro på gud.

https://www.youtube.com/watch?v=OxiAikEk2vU&list=LL_vvPU-1ClXz4W52LDeQnkw&index=4

https://www.youtube.com/watch?v=xHzPkbQjZ1Q&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=qq_I8ZcUgio&list=LL_vvPU-1ClXz4W52LDeQnkw

Du frågade '' för vad är sanningen egentligen''? För mig är sanningen (Joh 14:6)

Jesus svarade honom: Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig.

Om du har frågor tveka inte att höra av dig. Jag hjälper gärna till om du behöver fler tips på bra böcker eller fler videos. Gör gärna ett inlägg efter du kollat på videona, skulle verkligen uppskatta det.

Hoppas att du har en fortsatt bra dag och att allt är bra med bebben :))

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka Yücel

Turkietblogg. En blogg om min och min mans liv i Sverige efter livet i Turkiet. Renovering av huset och väntan på en liten i magen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela