Turkietblogg

Turkietblogg

Det är ju helt fantastiskt!

Publicerad 2015-03-01 15:48:00 i Ni frågar, jag svarar,

Som många säkerligen förstått så är jag för mångkulturellt.
Jag är en människa som tror väldigt mycket på ett mångkulturellt samhälle. Jag tror på att det stärker oss både som människor och som land. Sverige är ett av världens starkaste länder och det är från grunden att vi öppnade vårt land, öppnade våra hjärtan. Jag ser alla människor som människor. Jag gör inte skillnad på människor pga etnicitet, religion eller hudfärg. Hatet som tyvärr växer bygger helt och hållet på missnöje och misslyckande över sitt EGET liv. Dessa människor önskar så att deras liv varit på ett helt annat vis och pga detta hittar de syndabockar att skylla på. Det är sorgligt. Att man inte tar ansvar för sitt eget liv. 
 
Folk frågar mig varför jag hälsar på flyktingar. Folk frågar mig varför jag hjälper till när jag hör missförstånd. Folk frågar mig varför jag säger ifrån. Svaret är enkelt. Jag är en människa. Jag hälsar för att vara artig. Jag hjälper till för att jag måste. Jag säger ifrån för att jag är människa. Det faller mig naturligt som människa att beskydda någon annan som jag ser far illa, det faller mig naturligt att säga ifrån när någon blir utsatt för rasistiska eller nazistiska kommentarer och ageranden. Det är inte ok och kommer aldrig bli ok. Inte för mig. Det räcker nu.
 
Har ni sett mitt jobb? 
På bilden ser ni människor från Lettland, Sverige, Finland, Libanon och Bosnien. Tillsammans ser vi till att jobbet görs rätt, tillsammans hjälper vi varandra, tillsammans står vi upp för varandra, tillsammans säger vi ifrån, tillsammans blir vi starkare och en sak har vi gemensamt. Vi står alla upp emot rasism. Det ska inte finnas på en arbetsplats, det borde inte finnas i samhället. Vi visar att vi är starkare och vi är stolta över det! 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-03-01 18:02:31

Många invandrare är ju tyvärr rasistiska mot varandras folk med och de är ju synd de gör ju inte saken bättre!

Svar: Detta var inget slag mot svenskar utan mot människor med rasistiska och nazistiska värderingar
Rebecka

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-03-01 20:52:38

De trodde jag inte heller att du menade. Men alla kunde gilla varandra oavsett hudfärg religion som du skriver sen kanske man så klart inte gillar alla men de kan ju va privata saker inte ska man ogilla pga av de du nämnde! Alla är vi ju lika värda::) Kram

Svar: Ja det är klart vi är men privata saker har inte med mitt inlägg att göra
Rebecka

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-03-01 21:28:18

Haha nä de vet jag. Du missförstår nog. Hur som helst ha de bra

Postat av: Nihal Köse

Publicerad 2015-03-02 09:51:27

Hej,

Det ska låta lite kliché men om alla hade samma värderingar och var kärleksfulla som du skulle världen ha sett ut annorlunda idag. Det låter kanske som en enkel och ogenomförbart förslag till lösning för världens problem men är inte all problem på grund av brist på kärlek och förståelse? Då blir nästa fråga: hur ökar vi kärlek och förståelse på jorden? Mitt svar: Genom att skaffa kunskap eftersom mycket av hat och negativa känslor bygger på okunskap. Problemet är att många gånger är att enklare att hata och hitta syndabockar än att ha hatet och fördomarna kvar. Lösningen till det är självkännedom som är tyvärr inte är enkel att utveckla. Jag föreslår att etik och moral borde ingå i i alla årskurser anpassad på elevernas nivå. Det skulle även vara till stor hjälp att förebygga mobbning inom skolan tror jag på definitivt. Eftersom förskolan och skolan är den tidigaste/första sociala mötesplatsen har den möjlighet att forma framtidens medborgare/medmänniska. Det fanns en förskola i Sverige där barnen maserade varandra och därför hade dem en väldigt harmonisk miljö i förskolan. Hoppas de fortsätter med det och andra tar efter. Harmoniska människor som har gett kärlek och har tagit emot kärlek blir fredliga och kärleksfulla människor. När människan är lycklig och kärleksfull blir den inte bara fredlig utan tar även sitt samhällsansvar.

Svar: Vilken fantastisk kommentar att läsa!!! Det är så på pricken alltså!!!! Jag håller med dig helt. De som har så mycket hat känner man igen. De faller alla i samma mönster som personer. Kram
Rebecka

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka Yücel

Turkietblogg. En blogg om min och min mans liv i Sverige efter livet i Turkiet. Renovering av huset och väntan på en liten i magen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela