Turkietblogg

Turkietblogg

Turkiska böckerna

Publicerad 2015-12-30 11:10:55 i Hemma i Sverige,

Frivilligt sätter jag mig ner på lediga tider och pluggar turkiska. 
Jag måste fixa detta nu! Jag känner att jag nästan blir tokig över hur in i vassens svårt det är. Mitt turkiska ordförråd är riktigt stort och brett. Det jag kämpar ihjäl mig med är meningsuppbyggnaderna. Eftersom vi har digiturk kollar vi mycket på turkisk tv på kvällarna. Jag koncentrerar mig så mycket när de pratar men oftast går det för snabbt att jag tillslut tappar det. Jag behöver knäcka koden. Men efter halva boken har jag fortfarande inte knäckt koden. Det är böckerna vi köpte när jag studerade turkiska på distans. Jag gick aldrig klart kursen eftersom jag jobbade när lektionstiderna var. Hamnade efter hela tiden. Hade hoppats på att en turkiskakurs kunde startat lite närmre här jag bor. Alla ligger i Malmö. 

Nej, en dag ska jag lyckas! Och när koden släpper ska jag ringa min svärmor direkt och prata om allt vi velat prata om i alla år men alltid haft Burak emellan oss som tolk. 

Ni som har lärt er eller håller på att lära er turkiska. Hur pluggar och tänker ni?

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-12-30 13:16:02

Haha de lät roligt att du gör de frivilligt. Lycka till 😊

Postat av: Lisa

Publicerad 2015-12-30 19:31:08

Man lär sig när man är tvungen! Jag bodde hos mannens familj och när han jobbade morgon till kväll så stannade jag hemma med dom och eftersom dom ej kunde engelska så var jag tvungen att lära mig. Varje ord jag hörde upprepas fråga jag vad det betydde och när ordförrådet var tillräckligt stort så vågade jag mig på att prova prata. Bestämde mig för att sluta skämmas när folk skratta åt mina fel och rättade mig och försökte istället minnas vad som var "rätt". Efter 4 månader pratade jag flytande :) och det är underbart att kunna prata obegränsat med familjen. Åker ner flera ggr per år nu och umgås med familjen, utan mannen som får stanna här och jobba ;) Bestäm er för att endast prata turkiska hemma och inte ens när det tar stopp så får ni byta språk. Det kommer släppa! Hade aldrig lärt mig av böcker. Vi pratar bara turkiska hemma nu. Blivit av vana, framförallt sen dottern kom. Lycka till..

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka Yücel

Turkietblogg. En blogg om min och min mans liv i Sverige efter livet i Turkiet. Renovering av huset och väntan på en liten i magen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela