Turkietblogg

Turkietblogg

Çay bardağı eller Su bardağı

Publicerad 2015-12-19 09:24:00 i Det typiska Turkiet,

I Turkiet använder man sig inte utav de måtten som vi gör.
Läser vi ett recept i Sverige så är det deciliter, matsked osv. När vi bodde i Turkiet trodde jag det var självklart men det gick minsann inte att hitta måtten. Jag tror jag letade överallt. Fåtal ställen säljer. 

I Turkiet använder man sig istället utav ett te glas eller ett vatten glas. I ett recept kan det tex stå ett te glas bulgur och ett vatten glas ströbröd.
Te glas = çay bardağı 
Vatten glas = su bardağı 

Det tog minsann lite tid för en att vänja sig detta men nu är det inga konstigheter. Det är likadant med tex vaniljsocker. Det finns inte burkar som vi har utan när man köper ett paket så är det små portionspåsar i de som man river. 



Så här kan vaniljsocker se ut när man köper det i Turkiet. Flera paket i en påse.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka Yücel

Turkietblogg. En blogg om min och min mans liv i Sverige efter livet i Turkiet. Renovering av huset och väntan på en liten i magen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela