Turkietblogg

Turkietblogg

Krispig marängtårta

Publicerad 2015-04-20 10:48:00 i Recept & livsstil,

När mamma och pappa hade sitt 55årskalas bakade jag en marängtårta.
Det blev minst sagt en succe och den godaste marängtårta jag någonsin ätit.
 
Marängbottnar
4 st äggvitor
3 dl strösocker
3 dl rice krispies
 
Vispa äggvitorna och strösockret till en len marängsmet. Bunken ska man kunna hålla upp och ner utan att smeten faller ur. Vänd ner rice krispien. Fördela på en 30x40 plåt. Grädda på 125 grader 1 timme. Efter en timme stänger du av värmen och låter stå i 15 minuter till. Öppna inte ugnen under timmen för då kan marängen förstöras. Jag gjorde dubbelsats eftersom jag ville göra en större och högre tårta. 
 
Smörkrämen
4 st äggulor
1 dl strösocker
1 dl vispgrädde
1 msk vetemjöl
100 g smör
1 tsk citronarom
 
Vispa äggulor, socker, grädde och vetemjöl i en kastrull. Låt sedan koka upp på svag värme. Rör hela tiden. När det börjat tjockna, sänker du värmen. Låt sedan sjuda 1-2 minuter. Tillsätt smöret och citronen och låt smälta in. Även här gjorde jag dubbel sats eftersom jag hade en större tårta.
 
Nu brer du på smörkrämen på ena marängbottnen. Sedan lägger du över den andra delen av marängen. Var försiktig! Marängen går sönder så lätt. 
 
Garnering
8 dl grädde
1 liter jordgubbar
200 g marabou mjölkchoklad
 
Vispa grädden och bred över den färdiga kakan. Skär jordgubbarna så som du vill ha dom och dekorera tårtan. Smält chokladen i vattenbad och ringla över. Viola! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka Yücel

Turkietblogg. En blogg om min och min mans liv i Sverige efter livet i Turkiet. Renovering av huset och väntan på en liten i magen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela