Turkietblogg

Turkietblogg

Kommentarer

Postat av: linnea

Publicerad 2013-05-22 20:52:14

Hej! Kom in på din blogg när jag sökte på att bli förälskad i en turkisk kille. Jag kom hem igår efter en vecka i Marmaris. Andra dagen åt vi på en restaurang där hockey visades, en som jobbade tänkte jag direkt wow om. Han kollade mig rätt in i ögonen och vi smygtittade på varandra hela tiden. När jag skulle gå därifrån frågade han mig vad jag hette. Jag sa bara mitt förnamn och dagen efter fick jag reda på att han letat på facebook i 5 timmar för att hitta mig ifall vi inte skulle ses igen. Jag va på den restaurangen varje dag. En kväll när han slutade fick vi 20 minuter på oss att prata (mamma var orolig) Vi pratade massor på den korta tiden och vi klickade direkt. Han följde mig ända hem till mitt hotell för att inget skulle hända. Sedan träffades vi varje kväll efter hans jobb. Blev dålig en dag när jag låg på deras solstolar och han gjorde allt för mig. Bjöd mig på frukt, vatten och mat och satt i skuggan med mig.

Sista kvällen åt min familj på restaurangen som låg bredvid eftersom vi lovat det första dagen. Jag grinade hela tiden, tårarna bara sprutade. På andra sidan väggen fanns killen som mitt hjärta slog flera slag extra när jag såg.

Han slutade 24 den kvällen och vi gick först hand i hand längs strandpromenaden. Sedan åkte vi till ett väldigt fint ställe och satte oss vid havet. Han höll om mig och det pirrade i magen på mig. Vi träffades till 5 på morgonen och tårarna sprutade på både han och mig när vi sa hejdå och han släppte av mig vid hotellet.

Jag grinade hela bussresan till flygplatsen och hela vägen tittade jag på kort på oss två. När vi landat och jag slog igång telefonen hade jag fått ett sms: har du kommit hem? Jag vet inte hur jag ska kunna jobba, min glädje försvann med dig. Jag saknar dig redan.. Sedan pratade vi i telefon igår kväll innan han skulle sova. Jag blev så glad av att höra hans röst.

Idag har vi pratat hela dagen, när han fått tid på jobbet. Jag saknar han enormt mycket och det känns som att halva jag är kvar i Turkiet. En vecka är kort, men vi klickade direkt och det var som att vi känt varandra hela livet.

Det känns sådär nu, innan jag åkte sa morfar: "kom inte hem med någon turk nu" Jag vet att han är muslim och att då lever man på ett annat sätt. Men jag kan inte släppa honom. Samtidigt som allt skrämmer mig. Jag är föresten 20 år och fyller 21 i sommar så är även vuxen och kan ta skapligt egna beslut :) haha

Har du något som helst tips på vad jag ska göra? Ska jag våga följa mitt hjärta?

Svar: Detta känner jag igen så väl från mig själv och andra tjejer. Och detta med att "kom nu inte hem med någon turk" har jag också hört 1000 ggr! Haha. Vi har så mycket fördomar här i Sverige men det är inte så konstigt att vi har det när man tänker efter hur media får allt att framstå och hur saker och ting har fått oss att se på invandringen i Sverige. Men detta med att man som muslimer lever på ett annat sätt är från familj till familj. Buraks familj känns som en vanlig Svensson familj för mig. Det är inte förrän man får se och uppleva det riktiga Turkiet och muslimer som man börjar förstå och se vilken fin religion Islam är :)
Jag är en sådan person som alltid gått efter mitt hjärta och aldrig efter min hjärna. Många gånger har hjärtat lett mig fel men man lär ju sig av det :) I mitt fall när mitt hjärta sa till mig att flytta till Turkiet, att ge mitt och Buraks förhållande en chans, när hjärnan sa tvärtemot, är jag idag så glad och lycklig att jag följde mitt hjärta! Hade jag aldrig tagit chansen hade jag ju aldrig vetat, eller hur? Fungerar det inte kan man ju alltid flyga tillbaka till Sverige igen och avsluta förhållandet men jag tror inte du vill leva med tanken senare att du aldrig tog chansen. Så fungerar jag i alle fall.

Du VÅGAR följa ditt hjärta men det gäller att du har tålamod! Du kommer mötas av mycket fördomar i Turkiet, kulturkrockar och språksvårigheter. Du lär dig till slut hur det fungerar och de runt omkring lär känna dig också! :)

Mamman är det heligaste i männens värld i Turkiet. Man ska aldrig säga alla men majoriteten :) Jag var jätteosäker i början av mitt och Buraks förhållande för man har ju sett och hört så mycket om tjejer som kärar ner sig och sedan blir lurade på både det ena och det andra. Men när jag fick träffa Buraks mamma för första gången visste jag att det var på riktigt. Man tar inte hem tjejer till mamma hur som helst. I alle fall inte där Burak är uppväxt. Buraks familj har tagit emot mig med öppna armar och la sina fördomar åt sidan för de visste att Burak var kär. Nu älskar de mig och jag älskar dom! Jag känner mig alltid trygg, säker och välkommen när jag träffar Buraks familj.

Mitt svar är alltså - Ta chansen, annars finns det risk att du ångrar dig sen!
Kram på dig! Var inte rädd för att höra av dig om det är något du undrar :)
Rebecka

Postat av: linnea

Publicerad 2013-05-28 21:21:41

Hej igen!

När jag skrev och även någon dag efter var mamma helt emot att jag vill träffa han igen. Men nu har hon ändrat sig för hon ser hur lycklig jag blir när jag hör från honom. Vi skriver hela dagarna när vi får tid. Och varje kväll pratar vi med varandra i telefon. Minst en halvtimme varje kväll. Känns verkligen som att jag känt honom flera år.

När jag kom hem var jag ändå lite osäker på om han var seriös. Om det bästa kanske var att glömma för att han kanske var med en annan svensk tjej. (som så många sa till mig här hemma, och tyvärr tar man ju alltid åt sig lite) Men han skriver till mig så fort han får tid på jobbet och han ringer mig när han är kvar på jobbet så jag inte ska ha somnat.

Mamma har lovat mig att följa med till Turkiet i september, då det är lite mindre folk. Så jag kan träffa han så mycket det bara går. För hon vill inte att jag ska åka själv, så hon har väl inget val ;)

Jag träffade även hans lillebror när jag var där. Han sa att han aldrig sett, Tarju, som "min" heter så glad. Så jag ska helt klart ta chansen, han kan ju vara den rätta :)

Tack för svaret! Kram :)

Svar: Åh, vad mysigt det låter! Mamma var också väldigt osäker i början men nu avgudar hon Burak. Men hade hon inte haft chansen att lära känna honom så pass bra som hon gjort nu så hade hon också fortfarande varit osäker så jag tycker absolut det är en bra idé att mamma följer med ner i september :) Mammor respekteras HÖGT i Turkiet så det vore osmart av honom att ljuga inför din mor. Det blir säkert bra ska du se och jag önskar er all lycka! Kram!
Rebecka

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka Yücel

Turkietblogg. En blogg om min och min mans liv i Sverige efter livet i Turkiet. Renovering av huset och väntan på en liten i magen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela