Turkietblogg

Turkietblogg

Iyi bayramlar

Publicerad 2015-09-25 06:35:15 i Hemma i Sverige,

Igår startade den muslimska offerhögtiden. Eftersom vi inte kunde åka under bayram detta året så får vi fira som vi kan i Sverige istället. Igår morse började vi dagen med en brakfrukost. Tv:n står på och de turkiska nyheterna. Det är rätt roligt att kolla på nyheterna under bayram. Det är djur som kommit lös och sjukhusen har fullt upp kan man säga haha. Alla som skär sig dessa dagarna nu på sina sylvassa knivar de använder när de ska slakta. 


Bayram handlar mycket om kött. Man slaktar ett djur. En tredjedel av köttet ska man ha själv, en tredjedel ska man dela med sig av till vänner och familj och en tredjedel ska man ge till fattiga. Burak vill slakta ett djur när vi kommer ner i oktober. Det kan man göra när man fått ett barn eller i vårt fall att vi väntar barn. Det köttet får dock vi inte röra utan hela det djuret ska gå till fattiga familjer. Mycket fin gest. Jag minns min allra första bayram. Då var det min och  Buraks uppgift en kväll att dela ut den tredjedelen som ska gå till fattiga. Det kändes så jäkla bra i hjärtat men samtidigt är det svårt att glömma ögonen hos de familjer vi gick till. De blev otroligt glada och tacksamma över det där köttet men det gick inte och missa sorgen och hopplösheten i deras ögon. 

Vi får aldrig glömma hur otroligt bra vi har det i Sverige. Här äter vi kött till varenda måltid och inte är det några problem att gå till slaktaren och bunkra upp med kött som vi gjorde igår. Burak köpte 6,5 kg nötkött, 2 kg lammfärs och ett halvt lamm. Det fick bli vår bayram på detta viset denna gången.

Kommentarer

Postat av: Aleyna

Publicerad 2015-09-25 10:15:25

Hej! Minns att du skrivit att din man är troende , Ofta tror muslimer (och andra troende) att dom kan välja hur "religiöst" dom vill leva och struntar i mycket som står klart och tydligt i koranen att vi ska följa. Så därför undrar jag hur ni gör med kött ? vi muslimer får endast äta halal slaktat, det är svårare att få tag på här men det finns! Undrar bara då jag tycker det är intressant att höra andra muslimers tankar exempelvis kring detta! Så ta ej illa upp :) ha en fin helg

Svar: Vi köper halalslaktat. Det är därför vi köper direkt hos en slaktare. Sen hur mycket halal det är bakom stängda dörrar, det kan ju ingen veta. Jag har själv jobbat på ett kycklingslakteri och de dagar det var halalslakt var det bara en ändring. Att det var en muslim som stod i slaktrummet. Det var fortfarande samma bedövning osv. Påsarna stod det halal på bara. Muslimen som stod i rummet jobbade redan på slakteriet fast på en annan avdelning. Detta har jag berättat för Burak att halalslakt i Sverige är bara ett nytt tryck på påsen och det är han införstådd med men han tycker ändå det känns bättre att köpa halal i hopp om att det är slaktat på muslimers vis. Tyvärr, men så är det ju med slakten i Sverige. Kram
Rebecka

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-09-25 10:53:07

Trevlig högtid till er:). Hur gör ni nu väntar till ni åker till Turkiet och ger till de fattiga där eller sätter ni in pengar någonstans? Det är väl inte alla som gör men skulle jag va muslim skulle jag göra det på något sätt. Det känns ju så bra att kunna hjälpa och glädja andra. Hjälpa kan man göra närsomhelst och oavsett till vad så klart. Jag brukar skänka kläder och även sätta in pengar till olika insamlingar men man hör ju att mycket försvinner så det är ju bättre att kunna ge på plats. Trevlig helg :))

Svar: Vi gör det när vi är på plats i oktober! Just för, som du säger, att det kommer i rätta händer :) kram
Rebecka

Postat av: Vegetarian med gott samvete

Publicerad 2015-09-26 01:51:42

Fullkomligt vidrigt!! All slakt (även icke Halal) är vidrig, även i Sverige. Jag önskar att alla köttätare själva var med vid en slakt, det skulle vara av intresse att se hur många av dem som efteråt skulle äta kött... Det räcker ju att bara vistas i närheten av att slakteri för att få avsmak. Lukten.. Bara en sådan sak.
Tur att det finns massor av annat att äta, med det goda samvetet i behåll att inget djur har fått fara illa och lida för att jag ska kunna få kött på tallriken.
De som inbillar sig att djuren inte har förstånd att inse vad som ska ske och sker har nog aldrig träffat något levande djur?!
Jag är själv uppväxt på landet och har varit med om att tuppen som spankulerar på gården i godan ro inom några timmar istället ligger uppfläkt på matbordet, fullkomligt vidrigt. Vaktmästaren på Scan som fick rycka ut på nödslakt en juldag då ingen annan fanns att få tag på... (?!?!) Denne sätter slaktmasken fel och skadeskjuter den sjuka kon TVÅ gånger innan han träffar rätt. Det skriket av smärta och ångest från kon går inte att beskriva i ord. Hur låter grisar som ska slaktas??
Varför hjälper vi våra husdjur att lugnt somna in för att slippa lida om de inte har några känslor?! Varför skär vi inte bara halspulsådern av dem?! Vad är skillnaden?
Nä fy fan, en vidrig (miljöfarlig) industri och jag äcklas mer och mer av er som stödjer den... Då har jag inte ens nämnt Halalslakt...

Svar: Jag har deltagit vid både svensk slakt och halalslakt. Endast halalslakt i hemmamiljön, inte på slakteri. Vad som sker i slaktrummet och de misstag som begås vill jag inte ens tänka på. Det är fruktansvärt, jag håller med dig. Du kan äcklas av alla köttätare men det gör ingen skillnad och onödig energi att lägga. Känner du att du bidrar och gör rätt så är väl det jättebra, men köttindustrin är alldeles för stor. Du kan inte gå runt och hata. Du är vegetarian och jag är inte. Easy as that. Kram
Rebecka

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka Yücel

Turkietblogg. En blogg om min och min mans liv i Sverige efter livet i Turkiet. Renovering av huset och väntan på en liten i magen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela