Turkietblogg

Turkietblogg

Hjälp i det turkiska köket

Publicerad 2015-06-23 08:19:00 i Recept & livsstil,

Många av mina läsare återkommer till mig pga min koppling till Turkiet.
Jag håller fortfarande på och lära mig det turkiska köket. Nu kan jag väldigt många maträtter och det är roligt att få dela med mig av dom. Många tycker det är svårt att veta och hur man ska göra en turkisk rätt, men gör som jag! Jag använder youtube jättemycket och så frågar jag svärmor mycket. När vi är hemma i Adana försöker jag suga åt mig så mycket nya maträtter som möjligt. 
 
Kan man inte det vardagliga, turkiska språket så använd google translate. Tex. häromveckan var jag så sugen på en vegetarisk turkisk rätt. Auberginer används mycket i Turkiet. Jag vet att aubergine på turkiska är 'patlıcan'. Då sökte jag 'patlıcan' på youtube. Det första jag fick upp var den här videon.
  
 
Jag följde den och som sagt, kan man inte turkiska så pausa och slå upp orden så förstår ni vad ni behöver. Det var en väldigt enkel rätt som blev hur god som helst! En av mina nya favoriter i det turkiska köket, måste jag säga! Härliga färska ingredienser som bara skulle gojsa ihop sig. Jag serverade det tillsammans med bulgur. I bulgurn hade jag i valfri buljongtärning för lite mer smak och sedan en klick smör. Smör i bulgur sätter pricken över i:et. Mums! 
 
Så här blev mitt resultat av rätten. Grytan slickades rent kan jag tala om! 
 

Kommentarer

Postat av: Mia

Publicerad 2015-06-23 18:05:40

Det ser jättegott ut! Jag kan inte ett ord turkiska och skulle inte kunna dechiffrera tillräckligt av videon, kan inte du länka till det där receptet i text så kan jag köra det genom translate? :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka Yücel

Turkietblogg. En blogg om min och min mans liv i Sverige efter livet i Turkiet. Renovering av huset och väntan på en liten i magen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela