Turkietblogg

Turkietblogg

Björnbärskaka

Publicerad 2015-02-26 19:38:03 i Recept & livsstil,

Typiskt mina torsdagar att börja baka då Burak jobbar länge.
Idag tog jag upp ytterligare en påse björnbär från frysen. Det börjar minska. Jag tänkte bara att det skulle vara något enkelt och snabbt. Därför blev det lite som en sockerkakssmet som jag bara la björnbär i.
 
Smeten
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk
50 g smör
2 dl björnbär
 
Smält smöret, häll i mjölken och låt svalna. Vispa ägg och socker poröst. Bland vetemjöl och bakpulver i en bunke. Häll sedan äggblandningen och smörblandningen med vetemjölet och bakpulvret. Rör till en smet. Häll i en smord rund form. Lägg björnbären på och låt sjunka ner lite. Sätt in i ugnen 30 min på 175 grader.
Servera med extra björnbär, grädde, vaniljsås eller glass.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka Yücel

Turkietblogg. En blogg om min och min mans liv i Sverige efter livet i Turkiet. Renovering av huset och väntan på en liten i magen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela