Turkietblogg

Turkietblogg

Topp 10 turkisk mat

Publicerad 2014-06-30 15:35:30 i Det typiska Turkiet,

Här är min lista av de 10 maträtter jag tycker är absolut godast i Turkiet.
De maträtter som jag tycker alla som åker till Turkiet borde prova på :)
 
1. Adana kebab - Grillat kött, oftast lamm, med massor av kryddor. Serveras oftast med flera olika sallader och tunnt bröd. Godast smakar det så klart i självaste Adana.
 
2. İçli Köfte - De gör en deg med köftelik bulgur, ströbröd och vetemjöl och fyller dessa bollar med köttfärs. Sedan friteras detta antingen i olja eller kokas i vanligt vatten.
 
3. Dolma - Oftast risfyllda men även köttfyllda paprikor, tomater, auberginer och zuccinis. 
 
4. Sarma - Även dessa oftast risfyllda vindruvsblad.
 
5. Pide - Pide är typ detsamma som den turkiska Lahmacun vilket är turkisk pizza. Tunnt grillade bröd med lammfärs på om det är Pide. Lahmacun kan innehålla olika alternativ.
 
6. Mercimek çorba - En soppa gjord på röda linser. Med några droppar citron blir den som bäst!
 
7. Börek - Börek går att göra på hundratals olika sätt. Det är helt enkelt filodeg i tunna lager med någon emellan. Allt från köttfärs, potatis, spenat till ost mm. 
 
8. Manti - Manti är en sorts ravioli som kan serveras som soppa eller med lite yoghurt över.
 
9. Hamsi - Ansjovis som grillas på grill eller i ugn rullade i lite ströbröd. En god sallad till det och lite bröd. Mums!
 
10. Zeytinyağlı taze fasulye - Brytbönor som i en liten gryta på tomat, lök och olivolja. Serveras oftast med turkiskt ris.
 

Kommentarer

Postat av: dilara

Publicerad 2014-06-30 20:18:45

Har följt din blogg ett tag nu och jag blir verkligen fascinerad över att du vill lära dig om den turkiska kulturen eftersom de inte finna många svenskar som vill de. Jag hoppas att de inte dröjer länge förrän du och burak startar ert liv tilsammans i sverige! Kram

Svar: Förutom att jag tycker det är väldigt intressant så är det ju för min Burak och vår framtida familj jag gör det för :) Tack snälla du! Kram <3
Rebecka

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka Yücel

Turkietblogg. En blogg om min och min mans liv i Sverige efter livet i Turkiet. Renovering av huset och väntan på en liten i magen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela