Turkietblogg

Turkietblogg

Hur du söker uppehållstillstånd

Publicerad 2014-06-21 12:39:00 i Hur ni söker uppehållstillstånd,

Jag tänkte nu berätta för er om hur vi gick tillväga när vi sökte uppehållstillstånd.
Det är en lång och lite krånglig process som kräver lite tid och förberedelser.
 
1. Förberedelser
Ni kommer behöva en stor bunte med papper som sedan ska scannas in, som i sin tur bifogas i er webbansökan. Ta kopior på era pass/visum/id-kort/nüfus och den medsökandes (jag) stämplar på in och utresa. Eventuellt om er respektive besökt Sverige innan, dessa stämplar med. Folkbokförings- & familjebevis, som måste vara översatta på engelska. Bevis på er kärlek i form av hyresavtal, bilder, telefonräkningar, flygbiljetter..Jag tog verkligen med allt! Vi hade mycket bilder på våra familjer tillsammans med. Om du som medsökande, personen i Sverige, vill vara den som har ansvaret för ert ärende så måste ni skriva en fullmakt. En fullmakt är ett undertecknat brev där ni skriver under att den i Sverige ska vara den som företräder ärendet. 
Kom ihåg: allt som den sökande bifogar måste vara översatt till engelska! Dina papper från Sverige kan du låta var som de är.
 
 
2. Skriv ansökan
När ni har scannat in allt detta kan ni börja med ansökan som ni gör på migrationsverket.se. Då börjar ansökan med frågor till den som söker. Bland annat var, hur och när denne träffade personen i Sverige, vad framtidsplanerna är, hela familjen och dess personnummer, adresser mm. Sedan kommer man till en sida där det står vad man ska bifoga. Där följer du vart du ska bifoga vad. Du kommer antagligen inte få plats med allt men det gör inget. Resten kan du ta med dig till intervjun. När du fyllt i allt detta ska du betala, med ett visakort, 1500 kr.
 
3. Frågeformulär till partnern i Sverige
När din partner skickat in sin ansökan kommer personen i Sverige få ett mail med ett frågeformulär. Frågorna är desamma som din partner fick. När du fyllt i detta, skickar du iväg det och strax kommer ett mail igen med ett ärendenummer och en länk om att du ska antingen ringa eller boka intervjutid genom nätet till den ambassaden eller konsulat i det landet som din partner söker från. 
 
4. Boka intervjutid
Med hjälp av ärendenumret kan du nu ringa till den ambassaden eller konsulatet och boka en tid. Det brukar vara några månaders väntetid på intervju. Du får en tid och måste infinna dig på denna tid, rätt datum och rätt tid.
 
5. Själva intervjun
När du befinner dig på ambassaden eller konsulatet dagen för din intervju glöm ej att ta med ALLT som du bifogade i din ansökan. De kommer kräva alla papper som du bifogade så spara dessa papper på ett bra ställe. Det är här under intervjun som du även kommer kunna ha med dig mer bevis, om du känner att du behöver det.
Intervjun kan vara allt mellan 1-120 minuter. Det är endast personen som söker uppehållstillståndet som får gå in på ambassaden eller konsulatet. Vår intervju varade i exakt två timmar och jag fick sitta på ett café bredvid så länge. På intervjun kommer frågorna igen som du skrev svar på i din ansökan. Var, hur och när ni träffades, framtidsplanerna, frågor om familjerna och ev väldigt konstiga frågor som vi fick tex vilken färg min bil hade och årsmodell. När intervjun är klar mailar ambassaden eller konsulatet samma papper till Sverige igen, de papper de redan har. Innan din partner lämnar intervjun tas bilder på denne, fingeravtryck och kopior på pass mm.
 
 
 
6. Den synes långa väntan
Nu börjar det som känns som en evighets väntan. Svar från migrationsverket. Det kan ta upp till 11 månader som det ser ut nu. 
 
 
 
7. När du fått svar
Får du ja på din ansökan skickas uppehållstillståndskortet till ambassaden eller konsulatet där din partner hade sin intervju. Din partner måste kontakta dem själv för att veta när det kan hämtas. Du får aldrig ett nej utan att migrationsverket har kallat dig i Sverige till intervju först om de tycker något inte stämmer. Det kan hända att ni behöver komplettera med något. Om ni får ett nej måste hela processen göras om och betalas. 
 
 
 
Detta är så här det gick till för mig och Burak!
Vi bokade intervju på konsulatet i Istanbul och fick vänta två månader.
Efter intervjun fick vi vänta 4 månader på svar.

Kommentarer

Postat av: Emmy

Publicerad 2014-06-21 14:48:16

Ojj vilken bra guide. De fanns inte att tillgå bär vi sökte UT för 8 år sen. Då fick man ta reda på allt själv, å kunde inte scanna in på nätet, man fick posta allt. Men det klarade vi ju med. Men vad gulligt att du tar dig tiden att skriva ett sånt inlägg. Tror de som behöver det uppskattar det mkt!!

Svar: Och med denna guiden berättar jag ju endast hur det gick till när VI sökte. På migrationsverkets hemsida finns det nu helt klart och tydligt uppradat i vilka steg man ska ta allt. Den är jättebra! :) Egentligen räcker det för folk att läsa där :) Kram
Rebecka

Postat av: Nyfiken:)

Publicerad 2014-06-21 16:02:09

När kommer din Burak? Eller kommer du åka till Turkiet och "ta med han hem" ? Kram

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-06-21 16:08:52

Jag tycker inte alls att det var lika jobbigt som du får det att verka vara, vi bifogade inga bilder inga hyreskontrakter mm utan bara bild på mina passtämplar. Min T hade inte med sig någonting förutom sin kimlik med sig till intervjun osv.. Blir helt förvånad när jag läser detta, hade vi bara jävla tur att vi fick ja eller är detta verkligen nödvändigt? Man kan ju undra.. Sjukt så olika det är :)

Svar: På detta sättet gick det som sagt till när VI sökte, som jag poängterade :) Men ja, det verkar ju vara olika för alla. Och jag tog med exakt allt för att vara på den säkra sidan. Det säkra före det osäkra liksom :) Men jag tyckte inte jag fick det att låta jobbigt haha. Men som sagt, det blir ju så när man skriver och inte pratar. Folk uppfattar olika :) Kram
Rebecka

Postat av: Sandra

Publicerad 2014-06-23 05:54:13

Gud vad skönt det måste att äntligen ha fått svar. Så sjukt att det skiljer så mycket på väntetiderna. Jag och Selo fick vänta 3 månader allt som allt, från att papprena skickades in till att kortet kom! :) Lycka till nU!

Svar: Det skiljde sig nog väldigt mycket då, vad jag har förstått. Samtidigt som det är frustrerande så har vi ju förståelse för att vi inte var prioriterade pga hur situationen ser ut i Syrien tex. De går ju före. Men nu har vi UT så nu är vi GLADA!!! :D Tack snälla du! <3 Det ska bli så otroligt spännande och se hur Burak kommer trivas i Sverige. Hoppas det går bra för er annars! :) kram
Rebecka

Postat av: S.

Publicerad 2014-09-12 12:05:05

Hej Rebecka, jag har en undran över om fullmakten ger en rätt att fylla i allt från början av ansökan på migrationsverkets hemsida, eller om det är något som måste göras av den i turkiet som ansöker? Mvh, S

Svar: Det har jag faktiskt inte svar på men jag fyllde i allt vårt! På svenska! Och det har inte varit något hinder för oss. De frågade Burak på intervjun varför hans var på svenska och då sa han bara att vi satt ju gjorde allt tillsammans :) kram
Rebecka

Postat av: Emelie

Publicerad 2015-09-30 15:46:30

Hej Rebecka!

Jag har en fråga, visst fyllde ni i när ni sökte om uppehållstillstånd att ni skulle bo hemma hos dina föräldrar första tiden? Jag bor utomlands i Turkiet nu med min turk, och jobbar för Fritidsresor. (Men är dock skriven i Sverige på mina föräldrars adress), och hade tänkt flytta hem till Sverige nu snart för att vi ska kunna söka om UT, men funderar på om det kanske skulle fungera att jag stannar utomlands ett tag till med tanke på hur lång väntetiden på att få svar verkar vara nu... :( Så jag har därför nu ingen egen lägenhet hemma att fylla i uppgifter om i ansökan.

Tänkte eftersom att det står såhär på Migras hemsida:
"Din försörjning
Du behöver visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så att du kan försörja dig själv. Som arbetsrelaterad inkomst räknas till exempel

lön från heltidsarbete
arbetslöshetsersättning
sjukpenning
inkomstgrundad ålderspension.
Du uppfyller också kravet om du har en tillräckligt stor förmögenhet som du kan leva av.

Din bostad
Du ska också ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för dig och din eller dina anhöriga. För två vuxna utan barn är en bostad tillräckligt stor om den har kök eller kokvrå, vardagsrum och minst ett sovrum. Ska barn bo i bostaden måste det finnas fler sovrum. Två barn kan dela sovrum.

Det går bra att hyra bostaden i andra hand, men uthyrningen måste vara godkänd av hyresvärd, bostadsrättsförening eller hyresnämnd.

Ni ska kunna använda bostaden från det att din eller dina anhöriga kommer till Sverige."

För heltidsjobb har jag ju i alla fall att fylla i tänkte jag.. Hur fyllde ni i angående boende? Du kanske kan maila mig om du inte vill svara här på bloggen. Vore iaf supertacksam för svar, bra att höra hur andra har gjort :)

Grattis till den kommande svurken förresten :D Kram!

Svar: Vi skrev att vi kommer bo hemma hos mina föräldrar för jag var skriven där :)
Rebecka

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-01-17 17:50:43

Hej!
Jättebra inlägg här som säkerligen kan hjälpa många av oss som söker. Väntetiderna har dock blivit betydligt längre nu och vi skall snart själva söka, men trist med så lång väntan och att man heller inte kan söka förtur längre. Har också fått höra av mig.verket att kontrakt och bevis att man bott ihop är väldigt viktigt, viktigare än flygbiljetter osv, det är starkare bevis med hyreskontrakt osv att man bott ihop.
Funderar dock själv på att ansöka om fullmakt, kanske blir lättare, då min man får sitta i Turkiet själv och fylla i, nämligen tveksam om det blir rätt då. Är det något du rekommenderar, att man själv fyller i det på svenska, för det är det jag antar man kan göra när man har fullmakten, att det innebär att jag kan sitta och fylla i allt härifrån Sverige när jag har alla uppgifterna och papprena?
Man får rätt så luddiga svar från migrationsverket, låter nästan som att det är nackdel idag att skicka med för mycket dokument, då ärendet tar längre tid, såsom för många foton, flygbiljetter och sådant.
Sedan som du skrev, personbevis, svenska pass och familjebevis från skatteverket behövs alltså INTE översättas till engelska?
Tacksam för omgående svar och roligt att ditt och Buraks förhållande fungerar så bra!

Svar: Ja herregud det har ändrats mycket sedan jag skrev detta inlägget! Väntetiden är betydligt längre och processen kanske är svårare. Nej, jag översatte inga av mina papper. Det bästa är egentligen att du skriver en fullmakt och fyller i hela ansökan. Jag fyllde i hela vår ansökan. Både Buraks och min. Men jag hade Burak jämte mig pga att alla hans familjemedlemmar, fullständiga namn och födelsedatum skulle fyllas i. Visserligen hade man papper på det också men frågorna kunde ibland vara lite kluriga. Jag skickade med galet mycket dokument men det spelar ingen större roll för det tar den tiden det tar och det går inte att lita på kösystemet. Någon som ansökt senare än er kan få svar tidigare så det är bara att vänta. Jag vet om tjejer som inte bifogat bilder, flygbiljetter och annat som stärker deras förhållande, de har fått komplettera sin ansökan och det har i sin tur dragit ut på det hela ytterligare. Jag kände att hellre för mycket än för lite. Lycka till
Rebecka

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-01-17 21:15:59

Tack för det snabba svaret! Angående att skicka med massa handlingar så håller jag med dig fullt ut, hellre mer än mindre istället för att få komplettera, man har fått lite olika svar där nu på mig.verket, att det inte alltid är bättre att skicka med för mkt heller, förmodligen pga deras arbetsbelastning, men kör i ditt spår ändå,. Tänkte besvära dig med några frågor till. Såg att ni sökt intervjun i Istanbul, vet du om det går fortare där än i Ankara, någon skillnad? och vet du någon utav din omgivning som det tagit ett helt år för med UT? Ja, det känns tyvärr lite som rena lotteriet, hade man kunnat förutspå situationen idag för 1 år sedan, så hade man börjat söka redan då, men situationen idag var det ingen som anade, uppenbarligen inte ens politikerna. Det är ju markant skillnad på att vänta 3-5 månader som förr och 8-12 månader eller mer! Tack för en fin blogg!

Svar: Vi ansökte i Istanbul för just då under den tiden var belastningen hård i Ankara. Nu vet jag inte hur det ligger till. Jag vet en som fick vänta 14 månader och helt utan att komplettera och liknande.
Rebecka

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-07-18 01:56:30

Hej,

Ett gammalt inlägg här men jag testar, kanske får snabbare svar än från Migverket eftersom vi måste ansöka innan den 20e här!
Du skrev angående fullmakten, vilket låter väldigt vettigt och lättare om jag också fyller i på svenska och förklarar saker på svenska än hans hackiga engelska i skrift! Men hur gör jag för att skriva på en fullmakt?? Något jag kan skriva själv och signa och scanna in och bifoga eller hur går jag tillväga med det?
Tacksam för omgående svar.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka Yücel

Turkietblogg. En blogg om min och min mans liv i Sverige efter livet i Turkiet. Renovering av huset och väntan på en liten i magen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela