Turkietblogg

Turkietblogg

Kolay Gelsin

Publicerad 2014-12-28 11:32:11 i Det typiska Turkiet,

Jag tänkte ta och börja förklara vissa typiska uttryck i turkiskan för er.
Det kan vara intressant att veta och som man kan ha bra användning för. 
Tänker ni efter riktigt noga nu så kommer ni säkerligen känna igen det uttrycket jag idag kommer beskriva för er, nämligen kolay gelsin.
Översätter man det direkt blir det typ "ta det lugnt", men det är inte riktigt det man menar ändå.
 
Kolay gelsin är en artighetsfras som menas att du önskar den person som arbetar ett lättare arbete.
Går du in i en butik önskar du denne kolay gelsin, står svärmor och lagar mat kan du önska henne kolay gelsin, målar din man om vardagsrummet kan du önska honom kolay gelsin, ringer du turkish airlines för att boka biljetter kan du önska kolay gelsin.... Listan kan göras hur lång som helst! 
 
Det är inte ovanligt att du hör kolay gelsin när någon går in i en butik och heller inte när denne lämnar butiken.
Till svars är det vanligast att personen säger "sağol" eller "eyvallah", som betyder tack på turkiska. 
 
Var inte rädda för att använda kolay gelsin när ni kommer in i en restaurang eller vad som helst.
Det är väldigt artigt och uppskattat!
 
 bild lånad för google.se

Kommentarer

Postat av: läs på

Publicerad 2014-12-28 14:36:27

Kolay gelsin betyder snarare att något ska tillkomma lätt, dvs. ett utförande som görs enkelt utan besvär. Verkligen inte att ta det lugnt :S

Svar: Men det känns för mig som något typ likadant, som jag skrev :) kram
Rebecka

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka Yücel

Turkietblogg. En blogg om min och min mans liv i Sverige efter livet i Turkiet. Renovering av huset och väntan på en liten i magen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela