Turkietblogg

Turkietblogg

Permissionen

Publicerad 2013-11-08 08:41:57 i Militären i Turkiet,

Man kan säga att det uppstått ett litet problem och ett stort frågetecken på vägen.
När militärtjänsten i Turkiet var 15 månader, hade militärerna rätt till 30 dagars permission.
Nu när tjänsten kortats ner till 12 månader, gäller samma dagar permission? 
 
Det är ett flertal inklusive Burak i hans grupp som inte använt hela sin permission. 
1:e januari ska alla dessa grabbarna mucka, ca 60 personer. 
Vissa har då gjort 15 månader, andra 14-13 månader och några 12 månader.
De har ju fortfarande rätt till sin permission, kan jag tycka?!
Dock känns det som att kommendanterna på det stället skiter fullständigt i det nu.
 
Burak och hans militärvänner frågar dagligen alla möjliga på stället hur det blir med deras persmission.
Alla kommendanterna svarar bara: "Jag vet inte".
Antingen får ju alla använda sin permission nu, vilket inte är möjligt eftersom då blir ju deras ställe i stort sätt tomt.
Eller så får de ju faktiskt mucka tidigare eftersom de har permissionsdagar kvar?!
Det är ju egentligen inte mer än rätt!
Här kan jag sitta, tycka och tänka men det är Turkiet vi pratar om och de bestämmer regler efter sitt dagshumör!
 
Känns väldigt mycket som att dessa grabbar kommer blåsas på sin permission, tyvärr..
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-11-08 11:30:53

Ja de är nog mycke möjligt att de blir blåsta!! Synd om killarna:( Så Burak springer ut 1 jan 14? Hur mycket tidigare blir det? Ha de bra och trevlig helg :)

Svar: De har ju faktiskt rätt till sin permission men man får inte som svensk glömma att Turkiet är Turkiet. De gör vad som faller sig in bäst och skiter i vilka rättigheter man har. Burak springer ut 1 januari 2014 och har då gjort 13,5 månad ungefär. Tack detsamma! Kramisar
Rebecka

Postat av: Rainbow Alanya

Publicerad 2013-11-08 13:01:23

Vi vet det inte, men hoppas du skriver om det igen når du vet hur det komma til at gå.

Svar: Jag ska hålla er uppdaterade!
Rebecka

Postat av: Johanna

Publicerad 2013-11-08 19:46:06

Hej!

Jag har en liten fråga till dig som jag hoppas du kan hjälpa mig med. Jag ska nämligen flyga till Gazipasa nu på Måndag, och det är flygbyte i Istanbul. Jag har 1h och 15 min på mig att byta flyg, och som jag har förstått kan jag checka in bagaget hela vägen fram till Gazipasa redan på Arlanda. Tänkte höra om du har några erfarenheter när det gäller flygbyte med lite tid emellan? Hinner jag till nästa flyg, och hur stor chans är det att bagaget inte blir försenat och jag måste hämta det dagen efter? Jag ska flyga till Sabiha Gokcen och undrar om det är lätt att hitta från utrikes till inrikes?

Skulle verkligen uppskatta om du kunde hjälpa en lite nervös tjej som ska ut och flyga själv för första gången, haha :-)

Svar: Det har aldrig varit några problem när jag flyger från Köpenhamn till Antalya eller Adana. Jag har checkat in bagaget i Köpenhamn och aldrig behövt hämta ut det i Istanbul och checka in det igen. En gång har jag fått hämta mina boardingkort i luckan annars har jag alltid fått alla boardingkort i Köpenhamn.
När du kommer till Sabiha Gökcen ska du bara följa exit, exit, exit... Du ska gå igenom en passkontroll. Sedan kommer du till där man hämtar ut sitt bagage. Det ska du bara gå förbi och ut genom dörrarna. När du kommer ut genom dörrarna ser du alla som står där och väntar på sina anhöriga. Du ska bara gå till höger och följa hela korridoren så ser du en domestic skylt tillslut. Har för mig att du ska ta en rulltrappa upp. När du sedan ska hem ska du ju till vänster istället när du gått ut genom exitdörrarna och så ser du tillslut en skylt med international.

Det har bara hänt en gång, av alla mina flygningar med mellanlandning i Istanbul, att jag fått springa som en dåre till nästa gate.
Skulle flyget från Arlanda vara försenat, kolla med kabinpersonalen innan landning hur det ser ut med de anslutande flygen. Det gjorde jag när mitt var försenat. De berättade exakt hur jag skulle gå och sa "you have to run" och det gjorde jag! Haha :D

Lycka till!
Rebecka

Postat av: Kristina

Publicerad 2013-11-11 14:41:21

Förstår att det är lite besviket men ni får ju tänka istället att militären är förkortad och oavsett så kommer han ut lite tidigare ändå :) så ändå lite vinn! Jag hade varit överlycklig om min pojkvän fått gå ur militären tidigare men han hade ju otur med det. För man förväntar sig ett datum, sen om det blir tidigare så blir man ju lycklig! Kram

Svar: Jag är jätteglad men grabbarna är upprörda över att de blivit "snuvade" på sin permission som de egentligen har rätt till. Vilket jag verkligen kan förstå. Vissa har ju inte träffat sina familjer på ett år :( Men så klart är det helt jäkla fantastiskt !! :D
Rebecka

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka Yücel

Turkietblogg. En blogg om min och min mans liv i Sverige efter livet i Turkiet. Renovering av huset och väntan på en liten i magen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela