Turkietblogg

Turkietblogg

Visumsregler

Publicerad 2013-07-28 14:03:06 i Alanya 2012,

Alltså jag blir inte klok på något av det som skrivs.
Kan någon förklara för mig om visumsreglerna i Turkiet?!
 
Jag vill inte veta hur man skaffar eller dittan och dattan för det har jag redan gått igenom och det är inga konstigheter.
 
Min fråga är,
Hur ser det ut för oss som har haft visum innan?
Hur länge måste man vara hemma i Sverige och bläääää?
 
Jag tror jag håller på att bli knäpp för man kan ju inte hitta någonstans där det står KLART och TYDLIGT vad det är som gäller.
Dessutom känns det som att de själva inte riktigt är med för jag tycker man hör olika överallt. 
 
Jag vill bara inte hamna i den sitautionen igen att jag knappt kommer hem vilket jag gjorde i Istanbul.
Jag hade mitt visum till 3 november och åkte då hem.
Sedan åkte jag till Istanbul 4 januari och åkte hem 10 januari.
På hemvägen skulle de inte släppa igenom mig i passkontrollen för att de sa "you've been here to much, young lady". 
Man vill ju känna sig säker liksom. Orkar inte med en sån situation igen.
Fick en hjärtinfarkt för tusan!!
 
Hur länge måste man varit hemma?! 

Kommentarer

Postat av: Kristina

Publicerad 2013-07-28 15:33:05

Du får vara i Turkiet 3 månader av en 6 månaders period, så din nya period börjar när du åker ner eftersom du varit hemma mer än 6 månader. Om du åker ner tex 1 september så får du vistas i Turkiet under tre månader tills 6 månader är slut, den 1 mars, då börjar en ny period igen.. Och inom 1 september till 1 mars har du då tre månader att utnyttja

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-07-28 22:32:23

Sjuka regler!!

Postat av: elin

Publicerad 2013-07-29 12:54:33

Hej!
jag och min pojkvän ska åka till side i augusti men funderar på att även ta en tur till alanya antingen över dagen eller boka hotell en natt. vet du om det är lätt att ta sig mellan alanya och side med buss? går det ofta? ca pris? tack för en bra blogg :) kram

Svar: Det går ofta bussar mellan Side och Alanya. Det tar ca 1 timme beroende på hur mycket folk de plockar upp längs vägen. Hade jag varit er så hade jag pratat med receptionisten på ert hotell i Side. Han eller hon kommer kunna visa er var, hur, när och kostnad på direkten! :) Kram
Rebecka

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka Yücel

Turkietblogg. En blogg om min och min mans liv i Sverige efter livet i Turkiet. Renovering av huset och väntan på en liten i magen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela