Turkietblogg

Turkietblogg

Svar på frågestund

Publicerad 2013-01-30 20:15:10 i Ni frågar, jag svarar,

                     
 
 
Svar: Både jag och Burak vet vad vi vill. Hade det inte varit för militären och om vi fortfarande bott i Turkiet så hade jag antagligen varit gravid redan nu. Det pratar vi om ofta, hur underbart det kommer bli att få skaffa familj tillsammans. I framtiden när Burak kommer hit blir det mycket skola för honom så det känns osäkert att skaffa barn innan han är klar med skolan. Vi har hittat ett hus vi vill köpa och jag har redan lagt första tjing på de :) 
Våra framtidsplaner just nu är att han ska komma hit, vi får kämpa några år med hans skola och en vidareutbildning, jag kommer vara enda inkomsten, sedan är det dags för Burak att hitta jobb och så fort någon av oss har fast jobb ska vi köpa huset :) Vi har i huvudet hur vi vill att huset ska se ut så efter köpet startar en långsam renovering efter hurdant vi har det med pengar. Det får komma när det kommer, så att säga :)
 
 
 
Svar:  Det jag sagt som jag ångrar otroligt mycket är allt om muslimer, allt man trott och sina fördomar. Det lärde jag mig när jag bodde i Turkiet. Ta reda på fakta innan du snackar!
Jag ser på livet mycket annorlundare efter livet i Turkiet. Jag lärde mig att jag inte kunde få eller köpa allt jag pekar på, men jag var ju lika lycklig ändå? Jag lärde mig att uppskatta mer i mitt liv och jag blev avundsjuk på den otroliga sammanhållningen turkarna har inom sin familj och släkt. Jag önskar att Sverige hade varit mer öppna och kärleksfulla. Vi är så kalla. Här slänger ju tex vissa familjer ut sina barn när de är 18 för då är man myndig och bör klara sig själv. I turkarnas hem är man alltid välkommen, dörren står alltid öppen och man får stanna så länge man vill.
 
 
Svar: Alanya har ca 104 000 invånare så det är egentligen en väldigt liten stad för att vara Turkiet. På sommaren kan jag tänka mig att det dubblas med alla turkar som reser dit för att jobba. I Adana bor det 2 108 000 invånare. Adana är gigantiskt jämfört med Alanya.
Burak är uppväxt i Adana. Samma hus sedan barnsben bor de i fortfarande. Buraks familj bor i den fattiga delen av Adana. Man ser STOR skillnad på fattiga och rika delen av Adana. Det är svårt att beskriva. Så jag hoppas det kan ge er en bild.
När Burak gick ut gymnasiet ville hans bror att han skulle jobba med honom i hans firma. Burak ville egentligen inte. Samma kväll ringer Buraks farbror som jobbade i Alanya då. Han berättade att ett hotell sökte personal. Burak var trött på livet i Adana och bokade bussbiljett samma kväll som farbrorn ringde. Bussen skulle gå en timme senare och Burak berättade för familjen. De blev rädda och ledsna men kände att de inte kunde stoppa honom. Om han missat den bussen samma kväll hade han nog aldrig åkt till Alanya och då hade både hans och mitt liv sett annorlunda ut. Ödet, säger jag bara.
 
 
Svar: Självklart, har jag varit inne och kollat på bloggen. Tur så känner jag ingen som blivit utsatt men jag vet ju vilka de flesta är för man ser ju dom i Alanya. Alanya är ju inte så stort, som sagt. Men att skapa en blogg om killarna i Alanya?! Nej, där går gränsen. Skulle en kille från Alanya startat en blogg om alla turisttjejer då eller?! Det hade nog inte varit lika kul. Eller? Det spelar liksom ingen roll om man är från Alanya eller Stockholm. Man hänger inte ut personer på det viset. Det är deras liv. De lever sitt liv som de vill. Att tjejer sedan går på det, det är en annan sak. Men ni som läser den bloggen, tro nu för guds skull inte att hela Alanya är så. 
 
 
Svar: Sådant måste ni vara jättenogranna med! Jag vet inte hur jag ska kunna tipsa er men se till att det skrivs på hyreskontrakt INNAN. Jag har ju haft Burak och han som turk har ju hyresvärdar inte kunnat lura som de lurar turister. Men ni får räkna 350 - 600 lira i månaden, beroende på var i Alanya ni hyr. 
 
 
Svar: Jag vet ingenting om detta eftersom detta hände året innan jag och Burak bestämde oss för att gå samman. Jag har givetvis hört talas om det men eftersom presidenten av Fenerbahce fick komma ut från fängelset efter ett år eftersom det visade sig att de inte alls fifflat så säger väl det en del :) 
 
 
Svar: Tack så mycket, snälla du!
När jag och Burak berättade att vi skulle flytta ihop innan vi ens förlovat oss sa hans mamma och pappa inte ett ljud. De tyckte kanske saker men sa inget för båda två känner ju Burak. De vet vilken människa han är och hur han fungerar :)
Första gången jag träffade Buraks familj och släkt var jag jättenervös. Jag hade ju så mycket fördomar och jag trodde ju så mycket innan jag ens träffat dom. Alla var mycket nyfikna och frågade mycket. Det är ju synd att vi inte kan prata med varandra. Ännu ;) Under Bayram i oktober fick jag träffa nästan hela släkten så nu vet alla hur det ligger till och vilken jag är. Alla mina fördomar är ju som bortblåsta nu och ibland kan jag bli arg på mig själv för det jag trodde.
Vi vill ha 3 barn. Vi har redan namn på första flickan och första pojken men det lär väl ändras 100-tals gånger ändå. Haha.
 
 
Svar: Detta med att han är muslim och helst ska vara gift skulle man kunna säg att Turkiet är 50/50 när det gäller det. Folk har sex men det anses mycket finare att vänta. Tror ni förstår svaret på min fråga där :)

Kommentarer

Postat av: Sofie Altuntaş

Publicerad 2013-01-30 21:30:06

Kul med frågestund :) den vidriga bloggen om Alanyaplayers är anmäld till polisen. Har själv kontaktat de drabbade tjejerna som är förtvivlade. Oavsett vad som hänt ska ingen behöva utsättas för detta. Var o en har ett eget ansvar för sitt förhållande. Hoppas innerligt att denna blogg försvinner och att de olyckliga idioterna bakom fetta ställs till svars. Tänk att vissa kan vara så skadeglädjetänkande o njuta av andra eventuella olycka. Tycker inte du behöver vara orolig. Nu verkar ju veta vad ni har varann.

Synd att du inte har mer information angående FBS fiffel i den gångna fuskhärvan. Bara för att presidenten är ute är inte sagan slut. Det sista ordet har högsta domstolen yargitay som inom kommer att ta ett beslut och han eller klubben kommer inte undan. Hade det inte förekommit hade inte FB uteslutas ur CL. Du kan inte ana hur mycket fult spel det förekommit bakom alla s rygg. TFF lednıngen beslutade bl.a. Att avgå precis under rättegång för att FB skulle slippa straff osv osv. Beşiktaş tvärtom var män nog att erkänna att det fuskats och man lämnade över turkiska cupen bucklan. Har själv en inbiten och fanatisk FB man men han skäms över sin ledning som hela tiden skyller ifrån sig trots otaliga bevis om fusk. Tyvärr är det många som blundar men det skapar bara ännu mer problem. Och det är mycket som mörkas avi istanbul median tyvärr. Min man är journalist och har berättat en hel del. Är själv en inbiten fan av turkisk fotboll och har följt denna härva till punkt o pricka. Vill bara spy men hoppas inom kort att rättvisa skipas o att det.städas upp i turkisk fotboll :) önskar dig en trevlig kväll o lycka till med kärleken :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka Yücel

Turkietblogg. En blogg om min och min mans liv i Sverige efter livet i Turkiet. Renovering av huset och väntan på en liten i magen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela