Turkietblogg

Turkietblogg

Blå moskén, aya sofya och the basilica cistern.

Publicerad 2013-08-22 13:10:00 i Istanbul vinter 2013,

Andra dagen tyckte vi det var dags för lite sightseeing.
Med knappt 10 min gång från vårt hotell kom vi mitt på den blå moskén.
 
 
 
 
 
Moskén var otroligt vacker inuti. Dessvärre var det för mycket turister för att man skulle kunna andas in moskéns atmosfär. Samma design av denna moskén är den i Adana. 
 
Avgränsat för de muslimer som skulle be.
 
 
 
The basilica cistern.
 
 
 
Aya Sofya. Dessvärre var vi aldrig inne då kön sträckte sig 300 m och vi skulle betala inträde, 20 lira var. 
Vi sa att vid nästa besök till Istanbul ska vi kolla där inne med :)
 
Jag och älskling med den blå moskén i bakgrunden.
 
 
Burak tyckte det var roligt med snö.
 
 
Min fantastiska fästman <3
 
Vi värmde oss med en varsin kopp varm, turkisk dryck som säljs runt om i Istanbul.
Nu kan jag inte komma ihåg vad den heter men det är en kondenserad mjölk med smak av vanilj och så pulvrar man lite kanel över. Värmde gott i vinterkylan!
 
 

Kommentarer

Postat av: janine

Publicerad 2013-08-22 20:03:38

tror typ den heter salep? eller har kanske fel :P

Svar: TACK!! Så heter den jag!! Satt hur länge som helst och kunde ändå inte komma på vad tusan den hette !! Haha
Rebecka

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-08-23 22:44:20

Kan det vara salep? :)

Svar: Ja , så var det den hette ja! ;)
Rebecka

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-08-23 22:44:29

Kan det vara salep? :)

Postat av: Lina

Publicerad 2013-08-24 10:46:39

Jag tror du menar salep:D

Svar: Ja, det var det! :D Letade efter ordet i flera dagar. Tur jag har er som läser bloggen som kan hjälpa mig :D
Rebecka

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-08-24 19:51:46

Salep är inte kondenserad mjölk utan salep är gjord utav orkidéer :) man får fram den främsta ingrediensen utav orkidéns rot.

Svar: Jahaaaa... :) Tack så mycket för att du rättade mig!
Rebecka

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka Yücel

Turkietblogg. En blogg om min och min mans liv i Sverige efter livet i Turkiet. Renovering av huset och väntan på en liten i magen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela