Turkietblogg

Turkietblogg

Tänk på detta när ni reser till Turkiet

Publicerad 2012-02-29 16:47:16 i Ni frågar, jag svarar,

Utdrag från ett blogginlägg hos http://jamilja.blogg.se

Sedan skulle jag vilja göra en uppmaning till alla er som reser till Turkiet.

Man bor på sitt hotell(som inte alls får speciellt mkt av resebyråernas förtjänst på biljetterna), kanske ligger vid poolen om dagarna (som personalen städar och underhåller varje dag), kanske ingår frukost i priset (som hotellet tjänar pengar på men inte personalen som serverar den)...
En personal tjänar ca 700 lira i månaden, beroende på rank. Städarna tjänar ca 500 lira i månaden.
Dessa personer är beroende av gästernas dricks för att få en någorlunda lön.
Servitörerna i resturangen/baren är oftast helt beroende av att gästerna äter på hotellet då de jobbar med provision, dvs att de får en liten del av vad som säljs. oftast 9-10% av det sålda.
I Turkiet ger man dricks, även turkar. Så det är inte något som turisterna luras på att göra.
Alltför många är kassa på  lämna dricks. När dricks inte lämnas så tjänar personalen som servar er inte mkt pengar. Fast det var inte dricks jag skulle prata om, jag skulle tala om att inte köpa något ALLS på ett hotell man bor på.
När gästen inte köper ens en liten vattenflaska eller kaffe  så är detta ett hån mot personalen, för då tjänar dom oftast inget alls på gästen som dom jobbar för.
Många klagar på att man ite får ta med vatten osv till poolområden på hotellen, men personalen måste faktiskt göra något för att tjäna pengar.
De kanske frågar varje kväll om att äta i restaurangen, bli inte så arga, de är vanliga människor som vill tjäna pengar. Det är ingen som dör av att köpa en måltid på hotellet de bor på. Vill man inte äta på hotellet alls så kan man iaf ta en kaffe eller dricka. Gynna hotellet du bor på! Det är min uppmaning...


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka Yücel

Turkietblogg. En blogg om min och min mans liv i Sverige efter livet i Turkiet. Renovering av huset och väntan på en liten i magen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela