Turkietblogg

Turkietblogg

Längtar bort..

Publicerad 2012-08-30 10:37:49 i Alanya 2012,

Senaste dagarna har jag bara känt att jag längtat bort.
Jag känner mig liksom färdig med Alanya.
 
Jag hade helst bara velat hyra en bil idag och bara köra runt om hela Turkiet.
Dessvärre jobbar Burak och pengarna tryter.
Fan att allt ska handla om pengar alltid. Varför ska allt kosta pengar? Haha.
Vi som vill se så mycket av allt som INTE innehåller turister eller turistorter.
Jag vill se byar i bergen, ruiner, besöka mäktiga moskéer, äta riktig turkisk mat..
 
Jag menar absolut inte något illa med Alanya.
Alanya kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta.
Det var ju här jag träffade mitt livs kärlek, det var här vi kysstes första gången, det var här vi sa att vi älskade varandra första gången, det var här vi tog vårt första steg med lägenhet, det var här vi bodde som första året i vårt förhållande, det var här vi kommit på allt vi vill göra med vårt liv och hur vi vill göra det.
 
Bor man i Alanya blir man snabbt trött på turistfasonerna, alla sextrakasserier man får utstå varje dag från gapande, kåta killar.
Jag och Burak undviker tex. centrum under nattetid.
Vi är liksom färdiga med det, vi har gjort vad vi ska så att säga.
Se halvnakna tjejer stå och dansa på borden för en extra shot (som bara innehåller juice), tafsande killar som juckar bakom tjejerna med ett stort och äckligt stånd i byxorna.. Nej, tack!

När jag och Burak tar våra turer in till centrum vissa kvällar eller nätter går vi alltid till vårt lilla smultronställe.
Där kan vi sitta och se över röda tornet, hur hela borgen är upplyst och sedan bara höra dovt allt dunk från diskoteken.
Det är det som är det vackra med Alanya.
Ännu bättre när vi tar turen upp till terassen.
Där är det oftast alldeles, alldeles tyst och man kan blicka ut över hela Alanya.
Det är helt fantastiskt!
Vi kan sitta där i flera timmar och prata om vårt liv tillsammans.
Man behöver inte ens prata. Bara utsikten gör en varm i hela kroppen och man finner ett sådant lugn.
 
Jag fullkomligt älskar Alanya under lågsäsongen!
Förutom att det kan regna en hel del så de dagar som solen skiner är det varmt.
Det är liksom som våren hemma ungefär.
Härlig luft och alldeles stilla och man ser inte mycket turister.
Under vintern gick jag och Burak längs hela stranden i stort sätt varje dag.
Inga solstolar och man fick en helt annan bild utav Alanya.
Man kunde gå på bazaarena på dagarna utan att smälta bort och göra goda picknickar mitt på dagen utan att smälta bort då också.
 
Jag gillar att Alanya inte är så stort.
Jag kommer ju för tusan från landet i lilla Sverige.
Det var väldigt häftigt att åka till Adana och hälsa på Buraks familj.
Området de bor i är väldigt fattigt.
Gamla, slitna hus och på gatan ligger det sopor i vartenda hörn.
Det var häftigt att få se Turkiet utanför Alanyas ramar, så att säga.
Dock var Adana alldeles för stort för lilla lantisen mig.
Jag skulle nog aldrig kunna tänka mig att bo i en storstorstad.
Stockholm går ju inte att jämföra och det är ändå Sveriges största.
Det är bara löjligt och lite roligt faktiskt. Haha.
 
Det ska verkligen bli roligt att få göra det jag och Burak drömmer om.
I framtiden vill vi bila ner till Turkiet.
Eller flyga till Istanbul och hyra bil där.
Sedan ska vi bila genom stora delar av Turkiet och ha Adana som slutpunkt.
Dit är ju alltid vårt huvudsakliga mål för släkten och familjen.
Burak har ju heller inte sett Turkiet i den utmärkelsen.
Han vill se landskapen längs svartahavskusten och speciellt besöka Mardin långt till öst för alla dess ruiner.
Det är en dröm vi har som vi SKA förverkliga en vacker dag.
Och jag skulle hemskt gärna vilja se Istanbul. Fatta vad mäktigt!
Det gäller att spara för det kommer bli dyrt men vi kommer vara fyllda utav minnen och upplevelser sedan som väger högt över allt annat.
 
Alanya är ju inte turkiskt längre.
Staden har ju egentligen inte något med Turkiet och göra längre.
Varken kulturer eller traditioner. Knappt.
Jag biter på naglarna så upprymd jag är över att få se det verkliga Turkiet!
Jag längtar så jag knappt orkar vänta!
 
 
Vill ni se och uppleva riktiga Turkiet ur en bloggs textrader och bilder så ska ni verkligen besöka,
http://vikingkiz.blogg.se/
 
Där får man läsa om det fantastiska landet Turkiet och hon kommer med mycket bra tips och lite roliga saker som bara kan hända i Turkiet. Turkiet är ju Turkiet, som sagt ;)
 
 

Kommentarer

Postat av: Kristina

Publicerad 2012-08-30 13:12:27

Förstår dig, förra året hade jag också en längtan hem när jag var där i tre månader, det enda jag ville ha med mig hem var Mecnun. I vintras när vi firade jul där tillsammans var det underbart, som du skrev, stilla och inga turister. Jag fullkomligt älskade det! Om vi nu väljer att åka till Alanya på min pojkväns permission så blir det när säsongen är slut och då ska jag njuta till fullo!

Postat av: lina

Publicerad 2012-09-04 13:59:01

håller verkligen med gällande allt äckel som sker i alanya tyvärr men det finns ändå mycket fint där också så klart bort från alla turister. kan du kille arabiska tänkte eftersom han kommer från adana?

Svar: Självklart! Alanya är ju fantastiskt! Nej, min pojkvän kan varken arabiska eller kurdiska. Hans mamma och pappa pratar kurdiska också men ingen av barnen :)
Rebecka

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka Yücel

Turkietblogg. En blogg om min och min mans liv i Sverige efter livet i Turkiet. Renovering av huset och väntan på en liten i magen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela